Met 14.000 deelnemende handelaars staan UNIZO, UCM en Comeos klaar voor een topeditie van hun nationale 'Weekend van de Klant, op 1 en 2 oktober. Ook Brussel deelt mee in de feeststemming. Tijdens de Brusselse perslancering van het Weekend in Sint-Gillis in aanwezigheid van Brussels minister Sven Gatz en met de steun van minister-president Rudi Vervoort, lieten Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, Rodolphe Van Nuffel, senior policy advisor bij Comeos en Fabrice Oppiz, voorzitter van UCM Brussel, er geen twijfel over bestaan: "Brussel is populair als shoppingstad. Door het gevarieerd aanbod aan handelszaken en een bruisend cultureel aanbod slaagt onze hoofdstad er in om mensen te verleiden, zowel van binnen als buiten het eigen gewest.”

Tijdens het Weekend van de Klant willen handelaars hun klanten bedanken voor het vertrouwen. Duizenden winkeliers (zelfstandigen en ketens), maar ook horecazaken, kappers en schoonheidsspecialisten, bankkantoren, reisbureaus, … verrassen hun klanten met een cadeautje of leuke actie.  Morgen wordt het jaarlijks feestweekend voor de klanten officieel geopend in gaststeden Hasselt en Waver, maar vandaag geeft men in Brussel al het officiële startschot.

Minister-president Rudi Vervoort: Brussel beschikt over een ruim en gevarieerd handelsaanbod. Onze handelaars en ondernemers dragen ontegensprekelijk bij aan het imago van het Brussels gewest. Zij spelen een essentiële rol om ons gewest nieuw leven in te blazen en aantrekkelijk te maken.”

Minister Sven Gatz: “Met veel ingehouden plezier mogen we vandaag op basis van de consumentenenquête via Checkmarket van UNIZO, Comeos en UCM vernemen dat Brussel een populaire shoppingstad is met een rijk geschakeerd winkelaanbod, waar bovendien talloze landgenoten ook komen genieten van cultuur van de bovenste plank en uitkijken naar lekker eten en drinken. Dat wisten de Brusselaars immers al, maar het doet deugd het ook eens becijferd te weten. Los daarvan onthoud ik uit de enquête ook dat landgenoten die van buiten Brussel naar de hoofdstad komen, een goede bereikbaarheid van de stad met alle mogelijke vervoersmodi erg belangrijk vinden, ook met de auto.”

Populair

Brussel is een populaire shoppingstad. Maar liefst een kwart van de bevraagden bracht het voorbije jaar een niet-werkgerelateerd bezoek aan Brussel, zo blijkt uit een consumentenenquête via Checkmarket van UNIZO, Comeos en UCM. 13 procent van de mensen die niet langskwam, plant wel een bezoek in de komende 12 maanden.

De voornaamste drijfveren om onze hoofdstad te bezoeken zijn shoppen en cultuur (evenementen, tentoonstelling, concerten..). De helft van de bevraagden pikt al eens een cultureel evenement mee, en 43 procent zegt ook specifiek naar Brussel te komen om te genieten van het zeer ruim en divers winkelaanbod.  Een kwart haalt ook de gastronomische troeven van Brussel aan.  Lekker eten en drinken wordt onlosmakelijk verbonden met onze hoofdstad.

Het komt er nu op aan die troeven nog meer en beter in de verf te zetten, zeggen UNIZO, Comeos en UCM. “Voor de promotie van de handel kunnen we rekenen op de gemeenten van het Brussels Gewest en de vele handelaarsverenigingen. Optieb.brussels van de Stad Brussel, shop1030.be van Schaarbeek en #BesteEtterbeek van Etterbeek en de vele initiatieven van de lokale handelaarsverenigingen garanderen de promotie van het lokale handelsaanbod. Visit.brussels kan deze initiatieven nog meer uitvergroten en onder de aandacht brengen van de Vlamingen en de Walen. Momenteel ligt de focus vooral op het internationaal toerisme.”

Bereikbaarheid

Tijdens het winkelen hechten klanten het meeste belang aan een goede bereikbaarheid, zo blijkt uit de nationale enquêteresultaten.  Ook een centraal gelegen en betaalbare parking scoren hoog op de verlanglijst van de consument.  UNIZO, UCM en Comeos benadrukken dat met hoe meer vervoersmodi de stad bereikbaar is, des te aantrekkelijker ze wordt. Ook de auto verdient daarbij de nodige aandacht.

“We vragen geen vrijgeleide voor ongeremd autoverkeer tot in de binnenstad, maar wel een positieve communicatie over de bereikbaarheid, ook per auto. Die moet gepaard gaan met sterk uitgebouwde parkings, duidelijke signalisatie en vlotte aansluiting op het openbaar vervoer. Klanten moeten in de eerste plaats te horen krijgen hoe ze wél vlot in Brussel kunnen komen winkelen, eerder dan waar en hoe ze de stad niet meer met hun wagen in mogen. De nieuwe circulatieplannen van de gemeenten staan vooral voor deze uitdaging en moeten indien nodig geëvalueerd en bijgestuurd worden.”