De eerste heropeningsdag van de winkels in zogenaamd 'niet-essentiële producten' is overwegend rustig en gecontroleerd verlopen, blijkt uit een beknopte rondvraag van UNIZO en de bij haar aangesloten sectorfederaties uit de retail. "We krijgen over het algemeen tevreden reacties van opgeluchte handelaars", zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO op deze 1ste december, meteen ook de start van de UNIZO-Winkelhiermaand. "Zoals voorspeld hebben we vandaag geen overrompeling gezien. Het is dan ook een gewone weekdag en het weer was ook niet echt uitnodigend om de straat op te gaan. Maar we verwachten nu wel dat de verkoop de komende dagen en weken sterker terug op gang gaat komen, zij het nog altijd gespreid en zonder al te grote pieken. Tijdens onze Winkelhiermaand willen we vooral dat de consumenten geleidelijk opnieuw de smaak te pakken krijgen."

Modewinkels, meubelzaken, elektrohandels, fietsenwinkels, autoshowrooms, winkels in sanitair en tegels... allemaal spreken ze van relatief kalme start, al zijn er wel verschillen. Zo bleef het, bijvoorbeeld, in de modewinkels heel erg stil, terwijl de elektrozaken toch al een relatief mooie trafiek wisten te genereren, van klanten die bepaalde aankopen tot na de lockdown hadden uitgesteld.

Bij, onder meer, de meubelzaken en sanitair- en tegelwinkels, kregen ze naast bezoekers ook nogal wat telefoontjes om op afspraak, met twee, te kunnen langskomen. In de fietsenwinkels bleef het erg rustig, wat ook samenhangt met de tijd van het jaar en de piekverkoop in de sector, meteen na de eerste lockdown. Ook de autoverkoop komt intussen weer op gang, waarbij opvalt dat klanten overwegend heel goed online voorbereid de showroom binnenstappen en hun keuze al grotendeels vooraf hebben gemaakt.

Maar ook in de tuincentra en bloemenwinkels, zaken die nooit helemaal dicht zijn geweest, merkten ze vandaag een duidelijk verschil met voorgaande weken. Zo kregen ze meteen nogal wat klanten over de vloer die gretig (kerst)decoratie kwamen inkopen, nu deze winkels ook weer hun niet-essentiële assortiment mogen verkopen.

Relatief rustig bleef het intussen ook in stedelijke winkelgebieden als die van Antwerpen, Hasselt, Gent... met uitzondering bepaalde specifieke plaatsen. In Brussel was hier en daar sprake van een wat grotere toeloop, maar nergens van oncontroleerbare omvang.

UNIZO spreekt van een al bij al erg geslaagde heropening, als aanzet voor haar Winkelhiermaand, waarin iedereen extra wordt opgeroepen om zoveel mogelijk lokaal te kopen. "In het belang van onze economie, welvaart en lokaal welzijn", beklemtoont Danny Van Assche van UNIZO.

UNIZO vraagt daarbij ook in het bijzonder om volop de winkelhieren bij die bedrijven en sectoren, waaronder de contactberoepen, die voorlopig helaas aan de kant moeten blijven. Dat kan, bijvoorbeeld door een waarde- of cadeaubon te kopen om later te gebruiken.

Info: Voor meer info over de Winkelhiermaand, kijk op www.winkelhiermaand.be.

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans
M 0478/22 37 51 – E filip.horemans@unizo.be