UNIZO en TLV (Transport en Logistiek Vlaanderen) zijn niet te spreken over de postpakketwet die vandaag in de Kamer ter stemming voorligt. Dit initiatief van federaal minister De Sutter legt nieuwe registratieverplichtingen op en een maximum op het aantal uur dat zelfstandigen mogen werken. Ook zou er nog een minimumvergoeding per uur komen. Volgens TLV en UNIZO is dit symboolwetgeving, die vooral de kmo-ondernemer treft. 

“Men slaagt er niet in om bestaande wetgeving te handhaven en verzint dan maar nieuwe regels die vooral de bonafide ondernemers treffen. De gevolgen zijn meer administratieve zorgen, een beknotting van het vrij ondernemerschap en een groter concurrentievoordeel voor het overheidsbedrijf Bpost”, reageren de organisaties. 

Na hevig verzet van UNIZO en TLV is het initiële idee om verplicht minimum 80% te werken met vaste werknemers gelukkig verlaten. Maar het blijft zeer slechte wetgeving die tal van nieuwe registratieverplichtingen rond arbeidstijden oplegt, die bovendien nog moeten worden uitgewerkt en grote IT-aanpassingen vraagt. Er komt ook een maximumwerktijd voor zelfstandigen en een minimumvergoeding, wat eigenlijk aanslagen zijn op het vrij ondernemerschap. Tot slot zal de wetgeving ook leiden tot tegenstrijdigheden met bestaande wetgeving en sectorale CAO’s. 

“Laat het duidelijk zijn: we verwerpen elke vorm van misbruik, uitbuiting en cowboypraktijken”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche. “Maar het is onbegrijpelijk dat de overheid er niet in slaagt om de bestaande wetgeving te handhaven en dan maar nieuwe regelgeving uitvindt. Misbruiken moet men aanpakken, maar daar bestaat zowel arbeidsrechtelijk, sectoraal als economisch al een regelgevend kader voor waarop men niet of nauwelijks controleert en handhaaft. De bonafide kmo-ondernemers krijgen nu een pak meer administratie op hun bord, zien hun kosten stijgen en hun winst verdampen.” 

Geen steun  

De sociale partners hebben zich over deze wetgeving gezamenlijk negatief uitgesproken, net zoals tal van experten. Ook het BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) kwam naar buiten met een analyse waaruit een negatieve impact blijkt voor de sector met uitzondering van één speler: het overheidsbedrijf Bpost, waarvan men verwacht dat deze een margestijging van 12,3% zal genieten door de nieuwe wetgeving. 

“Het lijkt alsof de minister Bpost een monopolie wil geven op het bezorgen van pakjes, met een prijszetting die ze naar eigen goeddunken kunnen aanpassen. Handelaars en transportbedrijven moeten het maar slikken. Vorige maand maakte Bpost nog doodleuk bekend dat ze tijdens de eindejaarsperiode per verzending een toeslag zullen aanrekenen van 1 euro om ‘de extra kosten te compenseren’. Het is duidelijk dat het hier om symboolpolitiek gaat die niet voor oplossingen zorgt”, aldus de organisaties. 

Hogere prijzen voor de consument en minder Belgische bedrijven 

Ook de consument zal de gevolgen dragen, want die extra kosten worden doorgerekend. En de oneerlijke concurrentie van het buitenland zal toenemen waardoor Belgische ondernemers uit de markt worden geduwd. 

“De winstmarges van onze transportbedrijven zijn nu al zeer laag en het is bovendien amper of niet controleerbaar of buitenlandse spelers deze wetgeving zullen respecteren. En malafide ondernemers zullen ook deze wetgeving aan hun laars lappen. We schieten er dus enkel onze eigen legitieme bedrijven mee in de voet. Het is de vraag op welke manier de minister deze nieuwe regels zal kunnen handhaven”, zegt Lode Verkinderen, directeur van Transport en Logistiek Vlaanderen. 

Verdere uitwerking

De wetgeving laat nog vele zaken open die daarna per KB moeten worden uitgewerkt, zoals het opstellen van een ‘waakzaamheidsplan’, wat voor nog meer administratieve rompslomp zal zorgen, en een minimumvergoeding per uur. Als deze wetgeving er effectief komt, eisen UNIZO en TLV betrokken te worden bij de verdere uitwerking maar de ingeslagen weg is voor de organisaties ronduit problematisch.


Meer weten? 

Voor TLV: Lode Verkinderen M 0475/ 60 00 86
Voor UNIZO:  Gerrit Budts M 0479/73 28 93