Profacts uit Gent is de duizendste regioleverancier

Gent, 08/07/2022 - Oost-Vlaanderen telt sinds vandaag 1000 regioleveranciers. Marktonderzoeksbureau Profacts uit Gent rondde die symbolische kaap. www.regioleverancier.be is een uniek platform dat Oost-Vlaamse kmo's de kans geeft om zich met enkele muisklikken kandidaat te stellen voor overheidsopdrachten.

Wat is de regioleverancier?

Van alle overheidsopdrachten in België komt slechts bij 34% van alle aanbestedingen een lokale KMO als winnaar uit de bus, wat ver onder het Europese streefdoel ligt. In onze buurlanden liggen die gunningspercentages nochtans veel hoger. In Nederland worden maar liefst 66% van de aanbestedingen aan lokale KMO’s gegund. In Duitsland 50% en in Franrijk 44%. België bengelt op dat vlak echt aan de staart in Europa. De administratieve rompslomp en beperkte visibiliteit van een oproep, maar ook vooroordelen van aanbesteders zijn enkele obstakels die KMO’s verhinderen om in te tekenen op overheidsopdrachten.

Nochtans zijn overheidsopdrachten een belangrijke hefboom voor de wederopbouw van onze economie en de ondersteuning van onze KMO’s, zeker in het post-coronatijdperk. UNIZO Oost-Vlaanderen, Provincie Oost-Vlaanderen en streekintercommunales DDS, Interwaas, SOLVA en Veneco, bundelden de krachten en ontwikkelden www.regioleverancier.be.

Hierop kunnen Oost-Vlaamse steden, gemeenten, en andere (semi)publieke organisaties hun overheidsopdrachten met een beperkte offertevraag (tot 139.000 euro excl. btw) publiceren. Lokale ondernemingen kunnen zich zo op een heel eenvoudige manier kenbaar maken als potentiële leveranciers door hun gegevens achter te laten en specialiteit aan te duiden. De aangemelde bedrijven krijgen automatisch een e-mail als een overheidsinstantie een relevante opdracht voor ze heeft. Kortom, eenvoudig maar vooral heel doeltreffend inzake matchmaking.

Wie is Profacts?

Profacts is een toonaangevend marktonderzoeksbureau gevestigd in Gent. Bedrijven en overheden (nationaal en internationaal) kunnen bij Profacts terecht voor onderzoeksoplossingen, inzichten en advies rond hoe ze succesvol hun missie en strategie kunnen realiseren. Profacts heeft een ruime ervaring in diverse sectoren en in tal van onderzoeks- en adviesdomeinen. Enkele voorbeelden van adviesdomeinen zijn : customer experience, marktpositionering en marktsegmentatie, merkenstrategie, imago- en communicatieonderzoek, prijsonderzoek, medewerkerstevredenheid, employer branding, innovatietrajecten, retailonderzoek, shopperonderzoek, maatschappelijk onderzoek en trendsonderzoek.

“Het platform van de regioleverancier is laagdrempelig en laat elk bedrijf toe om zich heel eenvoudig aan te melden. Inschrijven gaat heel vlot. Wij wensen op deze manier ook onze bekendheid bij lokale overheden te versterken en interessante aanbestedingen rond onderzoek en advies snel op te pikken,” zegt Carine Vaeremans, CEO van Profacts.

Ook regioleverancier worden?

Surf snel naar www.regioleverancier.be en registreer je als lokaal bestuur of bedrijf. Registratie is gratis, simpel en snel.