GENT EN DUBAI, 28/10/2021 – Op zaterdag 23 oktober vertrok UNIZO op missie met meer dan 250 Vlaamse ondernemers naar de World EXPO 2020 in Dubai, in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). De reis stond al lang op de planning maar de COVID-19 crisis en het verbod op internationale reizen zorgden voor een oponthoud van anderhalf jaar. Maar liefst drie UNIZO-delegaties met ondernemers uit Limburg, Oost- en West-Vlaanderen zijn mee op de boeiende inspiratiereis. Het is meteen de grootste ondernemersdelegatie vanuit Vlaanderen.

Oost-Vlaanderen is sterk vertegenwoordigd: er nemen maar liefst 175 Oost-Vlaamse zelfstandige ondernemers en bedrijfsleiders deel. Ze dompelen zich onder in de nieuwste trends en innovaties en doen inspiratie op over duurzaamheid en mobiliteit in de toekomst. Het thema van de wereldexpo luidt niet voor niets ‘connecting minds and creating the future’.

Jos Vermeiren Gedelegeerd bestuurder UNIZO Oost-Vlaanderen: “Meer dan 250 Vlaamse ondernemers die samen met UNIZO op missie gaan naar de World EXPO Dubai is een unicum. Meteen de grootste ondernemersdelegatie tijdens de Vlaamse Week. Bedrijven uit allerhande sectoren, van diensten over productie, van tech-ondernemers tot vrije beroepers. Allen willen zich laten inspireren en een blik op de toekomst werpen. Een wereld vol kansen en opportuniteiten lacht hen toe.”

De Verenigde Arabische Emiraten (VAE) zijn een belangrijke handelspartner voor Vlaanderen, zo getuigen de cijfers: in 2020 voerden Vlaamse bedrijven maar liefst voor 2,5 miljard euro uit naar de VAE. Daarmee bevinden de VAE zich in de top 20 van grootste exportbestemmingen.

Vlaams Minister-president Jan Jambon: “De laatste jaren zijn de handelsrelaties tussen Vlaanderen en de Verenigde Arabische Emiraten heel hecht geworden zijn. De Emiraten bevinden zich – met 2,5 miljard euro Vlaamse uitvoer in 2020 – in de Vlaamse top 20 van grootste exportbestemmingen. Dubai biedt als innovatieve hub voor o.a. IT-ontwikkeling, digitale marketing en medisch toerisme heel wat opportuniteiten voor Vlaamse tech-ondernemers. Ik ben er van overtuigd dat deze UNIZO-missie hier een belangrijke stimulans aan geeft.“

De UNIZO-missie wil de Vlaamse ondernemers de kans geven om zich ter plaatse te laten inspireren door andere (Oost-)Vlaamse bedrijven die vandaag al actief zijn in de VAE, zoals Groep Jan De Nul, Besix, Meyvaert Glas of Natuursteen Van den Weghe. De leden van de delegatie zullen ook kennismaken met de wereld van morgen: de World Expo 2020 zet actief in op de toekomstige werelduitdagingen en toont kansen en opportuniteiten waar de Vlaamse ondernemers op kunnen inspelen. Ze bezoeken niet enkel het Belgische en andere paviljoenen, maar ook projecten rond mobiliteit, stadsvernieuwing, afval- en logistiek beheer, smart cities en retailbeleving,…

Om de Vlaamse ondernemers alle groeikansen te geven, werkt UNIZO tijdens de missie actief samen met Flanders Investment and Trade (FIT) en de Vlaamse regering. Om deze samenwerking kracht bij te zetten, organiseerde UNIZO voor de 250 aanwezige ondernemers op 27 oktober in het iconische Atlantishotel een netwerkavond in aanwezigheid van Vlaams Minister-President Jan Jambon en CEO van Flanders Investment and Trade Claire Tillekaerts.

Claire Tillekaerts – CEO FIT : “Ook na Expo 2020 Dubai blijven de VAE en bij uitbreiding de Golfregio opportuniteiten bieden voor Vlaamse ondernemers. Ik hoop dan ook dat deze UNIZO-missie heel wat ondernemers mag inspireren om die kansen verder te verkennen. Flanders Investment & Trade helpt hen hierbij graag verder op weg.”

Volg en herbekijk de Oost-Vlaamse delegatie op TV Oost.