Oudenaarde, 23/03/2022- De handelaars uit de Beverestraat en van het Bevereplein zijn ongerust over de plannen van het stadsbestuur om de circulatie in hun straat te wijzigen. UNIZO Oudenaarde hoorde de schreeuw en bezocht de winkel(h)iers.
Het zit de handelaars hoog dat ze niet gehoord zijn in dit dossier. “Participatie van de handelaars en handelaarsverenigingen is nochtans nodig om een breed draagvlak te creëren bij de ondernemers in Oudenaarde,” zegt kersvers voorzitter van UNIZO Oudenaarde Davy Cnudde. “We hebben een afspraak gemaakt met schepenen Peter Simoens en Julie Dossche voor meer uitleg. Tijdens het gesprek hebben we aangegeven dat het niet netjes is om de participatie uit te stellen tot de start van de proefperiode. Dit zal in de toekomst geen probleem meer zijn, ze hebben nu mijn telefoonnummer.” grapt Cnudde.

Bereikbaarheid en parkeren
Mobiliteitsambtenaar Bert De Clippel gaf uitleg over de plannen en deelde al heel snel mee dat er een kleine wijziging is doorgevoerd. “Het stuk van de Deinzestraat tussen de Doornikse Heerweg en de Kortijkstraat blijft tweerichtingsverkeer.” aldus De Clippel. UNIZO Oudenaarde gaf de bezorgdheden van de plaatselijke handelaars mee. De nadruk ligt op bereikbaarheid en parkeren. De doorstromingsproblemen in de straat zijn volgens de handelaars een probleem van de ochtend- en avondspits of van vrachtwagens die het verbodsbord voor hoog transport negeren en uiteindelijk voor de spoorwegbrug tot stilstand komen omdat ze er niet onder kunnen. De zorg over de bereikbaarheid voor de toeleveranciers wordt eveneens aangehaald. Handelaars vrezen dat het probleem van opstopping in de Beverestraat zal worden verplaatst naar het kruispunt aan de Gentstraat en de Doornikse Heerweg. De stad is daarvan op de hoogte en heeft een plan op de tekentafel klaarliggen.

Parkeergelegenheid is een troef om te winkelhieren. De aanpassing van het mobiliteitsplan mag het aantal parkeerplaatsen niet verminderen. De parkeerplaatsen op het Bevereplein moeten worden behouden of uitgebreid. UNIZO Oudenaarde streeft alvast voor het behoud van de parkeerplaatsen ,” haalt Cnudde aan.

UNIZO Oudenaarde roept op tot dialoog met de handelaars uit de Beverestraat. “We hebben de bevoegde schepenen gevraagd de winkeliers persoonlijk te bezoeken tijdens de proefperiode om het contact te behouden en vooral niet te wachten op de digitale input. Dit zal een positief signaal geven aan de winkeliers,“ besluit Cnudde nog.