UNIZO reageert bijzonder verrast op de uitspraken van PS-voorzitter Paul Magnette over "de uitstap uit de e-commerce" die hij met zijn partij wil organiseren, te beginnen bij het afblokken van de voorziene versoepeling van avondarbeid voor e-commerce. UNIZO-topman Danny Van Assche noemt Magnettes droom van een land met alleen maar fysieke winkels, waar e-commerce niet bestaat, volstrekt irrrealistisch en zelfs gevaarlijk voor onze economie en welvaart: "Om competitief te blijven moeten we net alles inzetten op het versterken en ondersteunen van onze lokale handel. Dus ook op vlak van e-commmerce. Fysieke winkels en online verkoop versterken elkaar. En zeker bij lokaal winkelen."

"Het siert de partijvoorzitter dat hij de lokale fysieke handel een warm hart toedraagt", gaat Danny Van Assche verder. "Maar als we onze lokale handelaars écht willen helpen, moeten we hen net maximaal future proof maken. We moeten een gelijk speelveld creëren tussen alle retail spelers: gelijkschakeling van btw op e-commerce en wegwerken van de loonkosthandicap met de buurlanden, handhaving van milieuverplichtingen voor buitenlandse webshops, verbod op gratis retourzendingen en gelijke controles op binnen- en buitenlandse spelers. Wie de werkelijkheid ontkent, is gedoemd te verdwijnen. Dáárop inzetten helpt ons sterk winkellandschap tenminste vooruit."

Tegelijk wil UNIZO mee strijden tegen de uitwassen van grootschalige internationale e-commerce, waarbij dumpingpraktijken, sociale uitbuiting en concurrentievervalsing lokale economieën kapot maken. "Ook aan wie online koopt roepen we op om maximaal te winkelhieren bij ondernemers die zowel de fiscale als sociale wetgeving respecteren en een reële bijdrage leveren aan onze economie en maatschappij", besluit Danny Van Assche.

www.winkelhier.be

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans