UNIZO is positief gestemd nu, na de Vlaamse, ook de federale regering opnieuw met steunmaatregelen over de brug komt voor door de coronamaatregelen getroffen sectoren. "Zeker de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht en de herinvoering van het overbruggingsrecht golden voor ons als cruciaal", reageert Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO.

"We vinden het een bijzonder goede zaak dat de drempel voor het enkel overbruggingsrecht werd bijgesteld naar 40% omzetverlies of meer. Door die bijstelling komen ook sectoren in aanmerking die onrechtstreeks getroffen worden door de huidige situatie op het terrein, zoals de toeristische sector, de contactberoepen... Bijzonder jammer is dan weer dat het dubbel overbruggingsrecht enkel gaat naar volledig gesloten sectoren en niet naar bedrijven met 70% of meer omzetverlies, zoals door ons voorgesteld", vervolgt Danny Van Assche, "Het betekent dat, bijvoorbeeld, de toeleveranciers aan de gesloten sectoren, ook als zij even zwaar getroffen worden, in het beste geval het enkel overbruggingsrecht kunnen krijgen."

UNIZO reageert tot slot tevreden op een aantal bijkomende, specifieke maatregelen, zoals onder meer voor de event- en de horecasector. "Het verleden heeft aangetoond dat voldoende steunmaatregelen een golf aan faillissementen bij in oorsprong gezonde bedrijven kan vermijden. Ondanks de budgettair zware impact blijft deze steun dus een absoluut noodzakelijke en verantwoorde investering in de maximale vrijwaring van ons economische weefsel."

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans,
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be