Regeringspartij Vooruit wil de zogenaamde 'krimpflatie' aanpakken. Dat is het fenomeen waarbij producenten voor dezelfde prijs een kleinere verpakking of grammage aanbieden. "In de realiteit zien we echter dat prijzen stijgen, maar, ondanks de negatieve berichtgeving en bangmakerij, minder dan in de buurlanden. Dit staat haaks op het voorstel van Vooruit om nog meer kafkaïaanse regels in te voeren" stelt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. "Verplichtingen invoeren rond wat en hoeveel bedrijven mogen produceren en verpakken gaat rechtstreeks in tegen de vrije markt en moeten we ten alle tijden vermijden. Dit zou nefast zijn voor ondernemer en consument." De ondernemersorganisatie gaat daarmee opnieuw de strijd aan tegen het onnodig complex en omvangrijk maken van de regelgeving zonder dat er eigenlijk een probleem is. "Dit is daar een klassevoorbeeld van", ziet UNIZO. "Het is namelijk al verplicht om de prijs per kilogram weer te geven. Hoe klein of groot een verpakking ook is of wordt, er is al een objectieve manier om de prijs duidelijk te maken."

In september kwam het Prijzenobservatorium met de resultaten van hun eerste onderzoek dat de supermarktprijzen niet sneller zijn gestegen dan in andere landen, integendeel zelfs. Eind december volgde van diezelfde overheidswaakhond, in opdracht van minister van Economie Pierre-Yves Dermagne, een volgende conclusie uit onderzoek waaruit blijkt dat de gemiddelde prijzen van voeding en niet-alcoholische dranken in België minder zijn gestegen de voorbije jaren dan in pakweg Duitsland, Nederland of Frankrijk. "De meerwaarde van deze regularitis is nihil. Door de huidige verplichtingen rond meeteeneheid, voedingswaarden,... staan de meeste etiketten al propvol, wat het alleen maar onduidelijker maakt voor de consument. Daarnaast is de al verplichte prijsaanduiding per kilo de meest objectieve manier om de prijs van een product weer te geven", gaat Van Assche verder. UNIZO vindt daarom het voorstel van Vooruit om extra waarschuwingsstickers te plaatsen irrealistisch en vooral onnodig. 

De ondernemersorganisatie duidt ook op het feit dat bedrijven voor allerhande regels hun verpakkingen veranderen en men dan ook niet direct van een negatieve bedoeling moet uitgaan: "Ook bijvoorbeeld het veranderende consumentengedrag of demografie van ons land maakt dat producenten zoeken naar manieren om overconsumptie en verspilling tegen te gaan. Zo verkleint men vaak een verpakking omdat gezinnen alsmaar kleiner worden en er meer alleenstaanden zijn." Volgens UNIZO en de bij haar aangesloten sectororganisatie Buurtsuper.be wordt deze krimpflatie vaak verward met de marges die onze supermarkten de laatste jaren systematisch zagen dalen op verpakkingen die producenten verkleinen zonder de prijs aan te passen.