Het afsluiten van de grote vakantie gaat samen met de start van het najaars- en winterseizoen. “Mensen zijn terug van vakantie en vliegen er weer in en tegelijkertijd gaan ook kinderen terug naar school. De ideale katalysatoren om het winterseizoen op gang te trappen. En dat is ook zo bij zelfstandige retailers”, zegt Chiel Sterckx, retail expert bij UNIZO.
Ook het mindere weer zorgt ervoor dat de verwachtingen voor de verkoop positief zijn. “De voorbije jaren zagen we dat het begin september nog volop hoogzomer was en dat zette een rem op de start van de verkoop van winter- en herfstmode. Dit najaar zien we dat het slechtere weer de consument vroeger aanzet om zich met de nieuwe herfstcollectie te kleden”, vervolledigt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Uit een bevraging van UNIZO Retail en Mode Unie blijkt dat het mindere weer de verkoop van het winterseizoen vlotter op gang zet dan de voorbije warmere jaren. Chiel Sterckx: “Deze laatste vakantieweek in kwakkelweer heeft consumenten aangezet om sneller zelfstandige winkeliers op te zoeken voor allerlei producten waarvoor andere jaren bij beter weer langer voor gewacht wordt.”

Het nieuwe schooljaar brengt traditioneel de verkoop van schoolbenodigdheden en computermateriaal met zich mee. Al ziet deze laatste wel een negatief effect op de laptopverkoop door de gratis toestellen voor scholieren door de Vlaamse regering. Het valt de ondernemersorganisatie bij haar leden ook op dat de verkoop van enkele specifieke producten door het slechte weer in de lift zit de laatste week. Zo verkopen chocolatiers goed en zoeken consumenten specifiek naar beautyproducten als refresh- en detoxmiddelen.

Mode Unie ziet al enkele jaren de trend dat consumenten meer ‘in het moment’ kopen. “Het slechtere weer zorgt er bijgevolg voor dat het herfstgevoel wordt opgewekt en dat vertaalt zich in een verhoogde en snellere interesse in de mooie nieuwe collecties bij zelfstandige modewinkeliers”, besluit Isolde Delanghe.