Nu ook de niet-essentiële winkels terug mogen openen, roept Unizo de hele maand december uit tot WinkelHiermaand. “Om onze ondernemers te ondersteunen vragen we consumenten om tijdens de aankopen voor Sint, Kerst en eindejaar heel bewust te kopen bij ondernemers van hier”, zegt Wouter Blomme, directeur Unizo West-Vlaanderen. “Na de beslissing van het overlegcomité gisteren kan dat zelfs opnieuw fysiek, zij het wel individueel.”

Opening winkels kan topmaand december redden

De maand december is door de feestdagen normaalgezien een topmaand voor West-Vlaanderen en zijn ondernemers. De feeërieke sfeer die er heerst in steden als Brugge, Oostende, Roeselare, Ieper en Kortrijk brengt andere jaren heel wat kooplustigen op de been. Zo liggen de inkomsten in de maand december gemiddeld 15 tot 20% hoger dan in andere maanden. Specifieke sectoren zoals de speelgoedwinkels draaien zelfs tot 70% van hun jaaromzet in de laatste twee maanden van het jaar.

Consumenten zoeken meer dan ooit bewust naar lokale spelers en webshops. “De vele WinkelHier en kooplokaal-initiatieven op vraag van Unizo werpen dus hun vruchten af. Uit een recente bevraging blijkt dat 79% van de ondervraagde West-Vlamingen zijn geliefde winkel mist”, analyseert Wouter Blomme. “Daar zijn twee redenen voor. Ruim 63% geeft aan graag te kopen in winkels die ze kennen en vertrouwen en een kleine 15% geeft aan dat online winkelen toch niet hetzelfde is qua ervaring en beleving.”

Unizo West-Vlaanderen is dan ook verheugt met de beslissing van het overlegcomité om de winkels te heropenen. Intussen is Unizo West-Vlaanderen ook bezorgd over het uitblijven van enig perspectief voor die vele andere sectoren waarvan nu wel duidelijk is dat ze al zeker voor 15 januari niet meer zullen kunnen heropstarten: de horeca, de contactberoepen, de fitnesssector... naast de sectoren die de facto stil liggen en al sinds de eerste lockdown in zwaar weer zitten: de eventsector, het toerisme... "Het spreekt voor zich dat het integrale steunpakket voor deze sectoren ook volgend jaar moet blijven doorlopen," zegt Wouter Blomme. “Onze West-Vlaamse toeristische sector en allen die daar afhankelijk van zijn kunnen alle steun gebruiken.”

WinkelHiermaand moet het lokaal ondernemerschap opwaarderen

De corona-crisis heeft volgens Unizo West-Vlaanderen de vinger op de wonde gelegd: binnenlandse consumptie is van ontzettend groot belang voor onze economie. Omgekeerd bleek de binnenlandse, lokale productie zich verder als betrouwbare leverancier van basisgoederen op te werpen. Unizo wil de lokale ondernemers een hart onder de riem steken en roept december uit tot WinkelHiermaand. Diverse lokale Unizo-afdelingen grijpen alvast de maand december aan om hun ondernemers lokaal in de kijker te zetten. Zo krijgen de klanten in Poperinge bij aankoop een kraslotje met quizvragen waarbij gepeild wordt naar de kennis van de lokale handel. Unizo Ardooie lanceert een flyercampagne rond WinkelHieren en koppelt daar meteen de Ardooise cadeaubon aan. Een win-win voor handelaar en consument.

“De zelfstandige ondernemers zijn in het verleden al te vaak miskend”, gaat Wouter Blomme verder. “Maar net die lokale ondernemers zijn cruciaal voor de aantrekkingskracht van onze stadskernen. Consumenten koppelen graag het nuttige aan het aangename. Dat zagen we ook toen de horeca medio oktober de deuren opnieuw moest sluiten. Toen nam de omzet van de kledingwinkels een immense duik.” Unizo West-Vlaanderen vraagt dan ook met aandrang aan steden en gemeenten om hun winkelstraten, zeker met de heropening van de winkels vanaf 1 december, zo attractief mogelijk te maken en de gezellige sfeer die er traditioneel heerst rond de feestdagen zeker te behouden. Een oproep die alvast her en der gevolgd wordt met het plaatsen van kerstbomen en het uithangen van lichtjes.

Sensibilisering consumenten

Het koopgedrag van consumenten verandert en consumenten worden veeleisender, selectiever en kieskeuriger. Er is een verhoogde interesse voor specialisatie, vakmanschap, authenticiteit, persoonlijk advies en klantvriendelijke service op maat. “De beleving die consumenten zo belangrijk vinden, zijn de troeven die lokale winkeliers hebben tegenover de grote, internationale webshops”, concludeert Wouter Blomme. “En net daarom hebben we steeds geijverd voor heropening van de winkels. We zijn dan ook heel blij met de beslissing die gisteren genomen werd.” Steden en gemeenten dienen wel het openbaar domein hierop te voorzien, zodat alles veilig kan verlopen op straat, luidt het advies van Unizo West-Vlaanderen.

Uit dezelfde bevraging van Unizo blijkt ook nog dat 67% van de West-Vlaamse deelnemers het belangrijk vindt om te kopen bij winkels van Belgische oorsprong. Een kleine 65% ondersteunt het lokaal ondernemerschap en koopt sinds corona meer bewust lokaal. “Dat zijn alvast mooie cijfers”, zegt Wouter Blomme. “Al kunnen die nog beter. We blijven dus ook vanuit Unizo West-Vlaanderen de consument sensibiliseren om lokaal te winkelen, fysiek of online. De diverse kooplokaalinitiatieven en de WinkelHiercampagne blijven we steunen. En doen tegelijkertijd ook een duidelijke oproep naar lokale overheden om in te zetten op een succesvolle en aantrekkelijke handelskern.”

Uit de conclusies van een recente enquête van de Universiteit Antwerpen, waaraan 18 West-Vlaamse steden en gemeenten deelnamen, blijkt dat het merendeel van de ondernemers tevreden of zelfs heel tevreden was over de lokale maatregelen die werden genomen sinds maart 2020. “De kernversterkende maatregelen moeten dus zeker behouden blijven“, besluit Wouter Blomme. “Alleen zo redden we de lokale handel en horeca en de attractiviteit van onze kernen na deze crisis.”