Vandaag raakte bekend dat bij een interne audit bij BPost mogelijk sprake zou zijn van oneerlijke prijsafspraken voor de bedeling van kranten en tijdschriften. UNIZO kaart al sinds de invoering van de subsidie de ongelijkheid aan en vraagt een zeer grondig onderzoek. 

Voor de rechtstreekse belevering van kranten en tijdschriften aan huis, de abonnementen bij de uitgevers, ontvangt Bpost een jaarlijkse subsidie wat voor een ongezonde prijzenoorlog zorgt. De dagbladhandels zijn intussen gebonden aan vaste aan- en verkoopprijzen, én krijgen ook nog eens de transportkosten aangerekend.
“Dit blijft alle verbeelding tarten”, stelt UNIZO-topman Danny Van Assche. “Als daarbovenop nu nog eens zou blijken dat er prijsafspraken gemaakt zijn, is het gelijke speelveld dat we steeds moeten nastreven fundamenteel onderuit gehaald. We willen dan ook een duidelijk en open onderzoek, inclusief de impact op de gemiste verkoop bij zelfstandige dagbladhandels.” 

Jaarlijks voorziet de overheid een subsidie van 125 tot 175 miljoen euro om kranten en tijdschriften rechtstreeks bij de consument te bezorgen. Tegelijkertijd moeten dagbladhandelaars een maandelijkse fee betalen om diezelfde producten in hun winkel te krijgen.
Het is volgens UNIZO evident dat er betaald wordt voor een dienst. Het aan huis brengen van een product, is daar een duidelijk voorbeeld van.

Danny Van Assche: “Met duurzaamheid en ecologie in het achterhoofd is het niet te vereenzelvigen dat de huis-aan-huis bedeling, wat een extra dienst is van BPost bovenop de normale activiteiten, goedkoper is dan de fysieke verkooppunten. Ook in dit opzicht is de economische en ecologische logica ver zoek.”
UNIZO wil dan ook dat het hele systeem van de subsidie voor bedeling wordt herzien zodat deze ongelijke concurrentie, gecreëerd door de overheid, eindelijk verleden tijd is.