Gent, 18 januari 2023- Gent is niet klaar voor verdere afsluitingen. De combinatie van werven zorgde vorige week voor een mobiliteitsinfarct. UNIZO Gent en UNIZO Gentbrugge kwamen gisteravond samen om de situatie te bespreken en daarna een aantal voorstellen te doen aan het stadsbestuur.

We zijn tevreden dat de rechter de ondernemers gevolgd is in hun eenzijdig verzoekschrift. Dat het om een ‘handvol handelaars’ zou gaan, is een onderschatting van het aantal ondernemers dat deze rechtszaak steunt, ookal nemen ze er zelf niet aan deel. We betreuren de manier waarop de betrokken ondernemers geframed werden als 'tegenstanders', terwijl zij van in het begin van de mobiliteitsdiscussie bereid waren om constructief mee te denken aan een echte en werkbare oplossing voor alle bewoners van de wijk. Bewoners en ondernemers zijn geen tegenstanders van elkaar maar partners in het creëren van een leefbare en levendige wijk waar wonen en werken kunnen samengaan.

De stad beloofde, in de rechtbank, geen wegen af te sluiten voorafgaand aan de invoering van het mobiliteitsplan. Dat de ondernemers dan reageren wanneer dit wel gebeurt, is te begrijpen. Voorzienbaarheid en rechtszekerheid zijn principes die een overheid hoog in het vaandel moet dragen. Door terug te komen op eerdere beloftes is het moeilijk om op een fatsoenlijke manier te ondernemen in deze stad. We verwachten dat de stad zorg draagt voor zijn sociaal én economisch weefsel. We hebben het gevoel dat dit nu te weinig gebeurd is.

Dat Gent nog niet klaar is voor verregaande wijzigingen in Gentbrugge en aan de Dampoort - wanneer er nog gewerkt wordt aan Dampoort en de Verapaz-brug - heeft de stad nu gelukkig ook ingezien.

Iedere afsluiting, vertraging, omlegging en file brengt een verliestijd met zich mee. De kost voor stilstand bij de bedrijven wordt schromelijk onderschat. Het kan niet dat ondernemers het gelag voor een gewijzigde visie op mobiliteit moeten betalen in de vorm van verliesuren en economische schade.

UNIZO volgt dit dossier al lange tijd op en heeft zich geschaard achter de principes van het mobiliteitsplan, maar had en heeft wel een fundamenteel probleem met de bereikbaarheid van de bedrijven in de Gentbruggestraat en de Nijverheidskaai. Deze lijkt ondermaats voor klanten en toeleveranciers. Het verkeer wordt bovendien door de voorheen verkeersluwe wijk geduwd. Beter zou een ontsluiting via de Jan Delvinlaan zijn, zowel voor auto’s als vrachtwagens. Dit zou een aanpassing aan de hoogte van (de onderdoorgang van de) Gentbruggebrug vergen maar een veel logischere en veiligere bereikbaarheid van de Nijverheidskaai opleveren. Deze optie werd volgens ons te snel van tafel geveegd en is waarschijnlijk ook nooit in de diepte onderzocht.

We vragen dat de stad de timing herbekijkt en wacht tot de werken aan Dampoort afgerond zijn, inclusief de opening van de Verapaz-brug. Daarnaast kan de heraanleg van de Antwerpsesteenweg (N70) maar beter volledig afgewerkt zijn, zodat de R4 een vlot alternatief biedt. UNIZO vraagt om de invoering dus uit te stellen tot eind 2024. De stad zou van deze periode gebruik kunnen maken om er ook voor te zorgen dat de heraanleg rond Gentbruggebrug degelijk wordt uitgevoerd en niet halfslachtig zoals nu snel-snel is beslist