UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel reageert bezorgd op de hervorming van het parkeerbeleid in Stad Brussel en de samenwerking met Parking.Brussels. De ondernemersorganisatie erkent het belang van een uniform gewestelijk parkeerbeleid, maar waarschuwt voor de negatieve impact van de aangekondigde tariefverhogingen op de lokale economie.

“Een coherent parkeerbeleid is noodzakelijk, maar het mag geen fiscale val worden voor wie met de wagen naar de stad komt”, zegt Julie Huntz van UNIZO Brussel. “We krijgen signalen van ondernemers die vrezen dat klanten zullen wegblijven door de hoge parkeerkosten. 20 euro voor vier uur parkeren is voor velen gewoon buiten proportie.”

Nood aan gebruiksvriendelijke aanpak en transparantie

De samenwerking met Parking.Brussels is een welgekomen stap in de richting van een uniform en transparant parkeerbeleid in het Brussels Gewest. “UNIZO heeft zich in haar memorandum Krachtwerk Brussel uitgesproken voor een gewestelijke afstemming, waarbij versnippering tussen gemeenten verdwijnt. De praktijk leidt vandaag tot frustratie bij ondernemers en burgers. Daarnaast roepen we op tot een grondige modernisering van hun systemen en klantendienst. Een gebruiksvriendelijke administratie is essentieel”, aldus Huntz.

Respect voor lokale economie
UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel wijst er voorts op dat de huidige regeling - waarbij bewoners quasi gratis kunnen parkeren- leidt tot een scheve kostenverdeling. Wanneer bewoners nauwelijks bijdragen, verschuift de financiële last bijna volledig naar bezoekers, gebruikers en ondernemers.

Ondernemers mogen niet de dupe worden van een systeem waarin zij en hun klanten de rekening betalen

Julie Huntz, UNIZO Brussel

UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel pleit daarom voor een aanpassing van de bewonersbijdrage om de lasten te spreiden. Een evenwichtig parkeerbeleid houdt rekening met álle gebruikers van de stad: bewoners, handelaars én klanten. Dat betekent ook voldoende laad- en loszones, aandacht voor wie geen privéparking heeft, en slimme oplossingen zoals ‘stop & shop’-plaatsen voor kort parkeren. “Ondernemers mogen niet de dupe worden van een systeem waarin zij en hun klanten de rekening betalen”, besluit Julie Huntz.

De ondernemers zelf vragen:

  • Eén gewestelijk beleid met gelijke regels: UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel roept de resterende Brusselse gemeenten op om alsnog in zee te gaan met Parking.Brussels. Enkel via één transparant kader kunnen ondernemers, bewoners en klanten duidelijkheid krijgen.
  • Betaalbare ondergrondse alternatieven: Overdekt parkeren moet financieel aantrekkelijker zijn dan parkeren op straat, zodat de openbare ruimte efficiënt benut wordt voor leveringen en doorstroming.
  • Slimme oplossingen op maat van ondernemers: Denk aan ‘stop & shop’-plaatsen met 45 minuten gratis parkeren, en een parkeergeleidingssysteem dat bezoekers naar vrije plaatsen leidt.

UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel roept het stadsbestuur en Parking.Brussels op om in dialoog te gaan met de ondernemers. “Een goed parkeerbeleid is een hefboom voor een bruisende stad. Maar dan moet het ook werkbaar zijn voor wie er onderneemt”, besluit Huntz.

Alexanne Vervoort
Pers & Communicatie

Nuttig voor jou