Naar aanleiding van de nog steeds stijgende besmettingsaantallen van de omikronvariant, riepen ministers Vandenbroucke, De Croo en Dermagne de Groep van Tien vorige week samen om een noodplan uit te werken. Sectoren en bedrijven zitten in moeilijkheden en dreigen in het ergste geval te moeten sluiten omdat de personeelsuitval door de exponentieel stijgende coronabesmettingen dermate grote proporties aannemen. Werkgevers en werknemers werden gevraagd een concreet actieplan op te stellen om sluitingen te vermijden. De Groep van Tien kwam zonder akkoord uit het overleg, tot ontgoocheling van UNIZO. Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO: “Het moeten sluiten van ondernemingen is absoluut ondenkbaar. Dat zouden veel bedrijven, na de voorbije twee jaren, niet meer te boven komen. Door het uitblijven van een akkoord moeten we helaas vaststellen dat de realiteitszin van de vakbonden zoek is. Bedrijven sluiten, impliceert namelijk ook minder inkomen voor de werknemers. De situatie is immers niet langer houdbaar.  We roepen daarom onze regering op om studenten, flexijobbers en tijdelijk werklozen massaal te activeren en dat op een manier waarbij zowel bedrijf als werkgever geholpen is.”

UNIZO pleit namelijk om op verschillende fronten snel en accuraat actie te ondernemen. Zo wil de ondernemersorganisatie dat de gepresteerde uren studentenarbeid geneutraliseerd worden, de mogelijkheden van flexijobs worden uitgebreid en dat gepensioneerden onbeperkt mogen bijverdienen. Zo kunnen deze extra handen bij ingezet worden om de continuïteit van onze bedrijven te garanderen. Om maximale tewerkstelling te kunnen garanderen, vraagt UNIZO eveneens dat tijdelijke werklozen aangemoedigd worden om tijdelijk een andere job uit te oefenen (bij een andere werkgever). "We are in this together. Als onze regering deze maatregelen tijdelijk invoert, zullen zowel onze economie als werknemers hier wel bij varen", sluit Van Assche af.