Het aantal retourzendingen van online gekochte modeartikelen zou dalen als de verwachtingen realistischer zijn, dat blijkt uit een studie die minister De Sutter liet uitvoeren. Daarom wil de minister meer inzetten op de zogeheten ‘virtual try on-technologie’. Zo kan je kledij of modeartikelen online over je eigen foto schuiven of bekijken met je selfiecamera. UNIZO is tevreden dat de minister de problematiek van gratis retour erkent en naar oplossingen zoekt, maar mist het belangrijkste voorstel: het verbod erop.

“Om het probleem van massale retourzendingen aan te pakken is maar één effectieve en structurele oplossing: maak het betalend", zegt UNIZO-topman Danny Van Assche. "Inzetten op 360 graden foto’s en zelfs virtual en augmented reality zijn extra’s die hier bovenop komen. Het kernprobleem is en blijft het recht op gratis retour." 

UNIZO is voorstander om het herroepingsrecht – meer bepaald de praktijk van gratis retour – grondig te herzien. Ecologisch én economisch is dit principe ronduit nefast.  De ondernemersorganisatie pleit daarom al geruime tijd voor een Europees verbod op gratis retourzendingen. Een zichtbare bijdrage voor retours bij e-commerce zal ervoor zorgen dat de CO2-impact van retourzendingen daalt en er een gelijker speelveld komt voor de ondernemers van hier. 

Danny Van Assche: “De minister wil vooral inzetten op technologie om online shoppen persoonlijker maken en de consument beter te helpen bij zijn keuze. Dat zijn goede maatregelen, maar om echt impact op de retourzendingen te hebben moeten we verder gaan. Bovendien moeten we ook vermijden dat er zaken worden opgelegd die zelfstandigen en kmo’s verplicht op kosten jagen. Door het gratis retour hebben sommige klanten de kwalijke gewoonte om modeartikelen te bestellen in diverse maten en kleuren, het terugsturen is toch gratis. Daar zit het probleem. Al die gratis retours zijn ook enorm belastend voor het milieu en de mobiliteit.”  

Eerder dit jaar werd een Europees verbod op gratis retourzendingen ook als mogelijke piste naar voor geschoven in een voorstel van resolutie. "Een verbod op gratis retour is volgens ons in deze prioritair. Bovendien moet er over gewaakt worden dat dit niet al te makkelijk kan omzeild worden door bijvoorbeeld een louter symbolische bijdrage te vragen aan de consument of door de praktijk van de “abonnementen” tegen een symbolische vergoeding waarbij consumenten een jaar lang recht hebben op gratis verzending en retour", besluit Danny Van Assche. UNIZO vraagt daarom een duidelijk wettelijk kader.