UNIZO is niet opgezet met het recente ballonnetje dat minister van Werk Pierre-Yves Dermagne oplaat om de werkgevers extra op kosten te jagen. Voor werknemers die niet anders kunnen dan hun privéwagen gebruiken wil hij de minimumvergoeding optrekken naar 0,37 euro per kilometer. In ruil krijgen de bedrijven een korting op bedrijfsvoorheffing, maar die dekt slechts een deel van de totaalkost. 

Uit het voorstel blijkt dat vergoede kilometers in aanmerking komen voor een verlaging van de bedrijfsvoorheffing voor een bedrag van 10 cent per kilometer.  Als er momenteel geen vergoeding is, dan zou elke kilometer dus een kost van 37 cent hebben, waartegenover slechts 10 cent vergoeding zou staan.

“De minister wil dat de regering geld gaat uitdelen, maar op kosten van de werkgevers”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche.  “De terugbetaling die hij voorstelt via een verlaging van de bedrijfsvoorheffing bedraagt ongeveer een vierde van de kost voor de werkgever.  De compensatie zou bovendien slechts voor één jaar gelden, terwijl de meerkost blijvend kan zijn want de verhoogde kilometervergoeding moet in een CAO worden opgenomen om de compensatie te krijgen. Dermagne wil scoren op kosten van de werkgevers.”

In het voorstel dat Dermagne vandaag lanceert gaat het nog over werknemers die niet anders kunnen dan  privéwagen gebruiken, zoals thuisverpleegkundigen die van patiënt naar patiënt moet rijden. UNIZO vreest dat als dit wordt goedgekeurd, de weg open ligt naar een algemene extra vergoeding.

Danny Van Assche: “Het is aan de sectoren om zelf te onderhandelen over de kilometervergoeding, dat is niet de taak van de regering. En als de overheid wil ingrijpen in de kost voor de werknemers, moet het  al zeker niet op kap van de werkgevers zijn. Dan is het wel heel gemakkelijk om uit te delen.”
 

Meer weten? 

Contacteer UNIZO-woordvoerder Gerrit Budts
M 0479/73 28 93 - E-mail: gerrit.budts@unizo.be