15 Limburgse zelfstandige ondernemers wisselden gedurende 3 uur van gedachten met Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Tweede in een reekst van 3 rondetafelgesprekken waarbij Limburgse ondernemers kritisch maar constructief in gesprek gaan met een Limburgse minister. Alle beleidsdomeinen waarvoor minister Peeters bevoegd is, passeerden de revue. “Met oog voor details en getuigend van een grondige dossierkennis was minister Peeters de perfecte gesprekspartner voor onze ondernemers”, zo stelt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo-Limburg. 

INSPRAAK EN PARTICIPATIE VAN ONDERNEMERS

Vanuit Vlaanderen zet minister Peeters fors in op de renovatie, onderhoud en modernisering van weginfrastructuur met speciale aandacht voor de actieve weggebruiker o.a. fietsers en voetgangers.  De minister had een opvallende oproep richting lokale besturen over creëren van voldoende draagvlak voor plannen bij de herinrichting van weginfrastructuur zowel langs gewest- als gemeentewegen.   

“Het is belangrijk dat ook zelfstandige ondernemers tijdig betrokken worden en dat zij hun behoeften en bekommernissen al kunnen inbrengen tijdens de ontwerpfase van een infrastructuurproject. Enerzijds creëren we daarmee een groter draagvlak en anderzijds kan dat zorgen voor een vlotter verloop van de werken. Daarom heeft het Agentschap Wegen en Verkeer in 2022 verschillende participatiemanagers aangesteld en gaat er binnen de huidige bestekken meer aandacht naar participatie en communicatie. We mogen ook niet vergeten dat het vaak om projecten gaat die een meerwaarde zullen zijn voor deze ondernemingen”, zegt minister Peeters.  

NOORD-ZUID EN SPARTACUS 

Minister Peeters gaf ook toelichting over de stand van zaken binnen het complex project Noord-Zuid Limburg en de doorbraak in het Spartacus dossier. Bij de Noord-Zuid wordt er momenteel verder gewerkt aan het projectbesluit en de noodzakelijke verwervingen van gebouwen en percelen langs de Grote Baan in Houthalen-Helchteren. 

Lydia Peeters gaf mee dat de HOV-verbinding tussen Hasselt en Maasmechelen op koers zit. “Het volledige tracé aanleggen vraagt heel wat studiewerk, procedures en investeringen. De realisatie is daarom opgedeeld in verschillende fases. Momenteel werken we al aan verschillende stukken van de vrije bedding in Hasselt, Diepenbeek en Genk. Ook de elektrische trambussen zijn besteld door De Lijn bij VDL en worden verwacht in 2024”, zegt Peeters. 
 
In het kader van Spartacus kwam ook de herinrichting van de Rijksweg N78 in Maasmechelen ter sprake. Deze zit vervat in een latere fase binnen dat project, hier loopt momenteel het studietraject voor verder. De doelstelling hier is een duurzame oplossing vinden voor de wegverbinding met meer verkeersveiligheid, veilige fietsverbindingen en een vlotte doorstroming voor het openbaar vervoer. De Werkvennootschap zet tijdens dit studietraject verder in op haar participatieve aanpak en dialoog met alle belanghebbenden. Zij zullen mede op vraag van Unizo op korte termijn een toelichting geven aan alle geïnteresseerde ondernemers.  

SAMEN MET ONDERNEMERS WERKEN AAN MEER FIETSVEILIGHEID

Minister Peeters heeft van de fiets een echte topprioriteit gemaakt in haar beleid. Zo stelde ze dit jaar ook een nieuwe Fietsambitie voor Vlaanderen voor. Vlaanderen ondersteunt ook ondernemingen in hun fietsambities en dat via het Pendelfonds. Zo komen o.a. projecten in aanmerkingen die het aantal autoverplaatsingen voor woon-werkverkeer verminderen. Nieuw dit jaar is de focus op projecten die het gebruik van nabijgelegen fietssnelwegen stimuleren.  

Ook de Vlaamse overheid kiest er bewust voor om een fietsleaseplan aan te bieden als werkgever. Vorig jaar werd de mogelijkheid tot het aanvragen van een bedrijfsfiets geïntroduceerd, naast de reeds bestaande fietsvergoeding. Personeelsleden van de Vlaamse overheid kunnen hun eindejaarstoelage en/of een aantal vakantiedagen inruilen voor een leasecontract voor een gewone of elektrische fiets, of zelfs een speedpedelec. Ook voor lokale besturen is het juridisch mogelijk gemaakt om een bedrijfsfiets aan te bieden aan personeelsleden.  

De minister is blij om te zien dat elk jaar steeds meer werknemers ervoor kiezen om zich met de fiets naar het werk te verplaatsen. Vandaag gaat al 22% van de Vlamingen met de (elektrische) fiets naar het werk. Tegelijk is de minister zich bewust van de mogelijke ongevalsrisico’s, zeker nu snellere fietsen zoals elektrische fietsen en speedpedelecs hun opmars maken. In vijf jaar tijd vertienvoudigde het aantal gebruikers van de speedpedelec. Wie met een speedpedelec wil rijden, moet een rijbewijs AM of A halen tenzij men al het rijbewijs B bezit.  Recent werd de wetgeving aangepast zodat het rijbewijs AM kan behaald worden met zowel een bromfiets als een speedpedelec.  
 
Minister Peeters gaf de ondernemers mee dat ze geen bijkomende verplichtingen wil opleggen. Toch wil ze via sensibilisering en educatie verder inzetten op de kennis van verkeersregels o.a. door een recent gelanceerde fietsveiligheidsbrochure.  

AUTONOOM VERVOER 

Tot slot heeft de minister ook toelichting gegeven bij de oprichting van de Taskforce Autonoom Vervoer. Hiermee wil de minister de opkomst van autonoom vervoer in Vlaanderen in goede banen leiden en nieuwe pilootprojecten maximaal ondersteunen. Autonome mobiliteit is geen toekomstmuziek meer, maar een realiteit die we niet uit de weg kunnen gaan. Lydia Peeters vertelde trots over het proefproject op de site van Terhills in Dilsen-Stokkem, maar keek ook naar Droneport in Sint-Truiden. Beide bieden unieke kansen voor Limburg.  

Op 28 november volgt het 3e rondetafelgesprek met minister van werk, economie, innovatie en landbouw Jo Brouns.

Meer foto's van de ontmoeting vind je hier.

Patrick Buteneers
Patrick Buteneers
Belangenbehartiging: manager / adviseur