Met meer dan 12.500 deelnemende handelaars staan UNIZO, Comeos en UCM klaar voor een topeditie van hun 'Weekend van de Klant' op 30 september en 1 oktober. Intussen is dit feestweekend al aan de zevende editie toe.

“In heel het land leggen dit weekend handelaars hun klanten extra in de watten. Shoppen is een van de favoriete tijdsbestedingen van de Belg. Passeer dit weekend dan ook zeker bij je favoriete handelaar, trek naar je geliefkoosde shoppingplek of ga op ontdekking.” Met die boodschap lanceerden Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, en Klaas Soens, Manager Comeos Vlaanderen, vanmorgen het zevende 'Weekend van de Klant', in Leuven, de gaststad voor dit jaar. Burgemeester Mohamed Ridouani, schepen Johan Geleyns en Vlaams minister van Economie Jo Brouns gaven er het officiële startschot. Ook langs Franstalige kant trok men in Luik het Weekend op gang.

Voor de beleidsmakers schuiven de organisaties bereikbaarheid en mobiliteit als prioriteit naar voor. “Als we de consument vragen waar hij belang aan hecht bij het shoppen, dan staat bereikbaarheid bovenaan. We doen vandaag een warme oproep: de verkiezingen komen eraan, maak van bereikbaarheid een prioriteit. Denk goed na over circulatieplannen, parkeerbeleid en de timing van openbare werken. En blijf investeren in fietsinfrastructuur en openbaar vervoer. Dat is belangrijk voor de klant én de ondernemer.”

Tijdens het Weekend van de Klant willen handelaars hun klanten bedanken voor het vertrouwen. Duizenden winkeliers (zelfstandigen en ketens), maar ook horecazaken, kappers en schoonheidsspecialisten, bankkantoren, reisbureaus, marktkramers… verrassen hun klanten met een cadeautje of leuke actie.

Vlaams minister van Economie Jo BrounsDe Vlaamse handelaars zetten dit weekend naar jaarlijkse traditie, hun klanten in de bloemetjes als dank voor het genoten vertrouwen en de betoonde loyauteit. Klantgerichtheid is cruciaal voor iedere ondernemer, maar voor onze detailhandelaars nog veel meer, door het nauwe klantencontact maar ook door de intense concurrentie in veel branches. Vaak onderbelicht maar daarom niet minder essentieel, is de rol die onze lokale handelaren spelen op maatschappelijk vlak als sociaal knooppunt voor lokale gemeenschappen. Zo vormen ze een belangrijke schakel van ons sociale weefsel.”

Leuvens schepen van Handel Johan Geleyns: “Het is een eer en een genoegen om met Leuven gaststad te zijn voor het Weekend van de Klant. Dit weekend wordt hét shoppingfeest van het jaar, met muzikale acts in de winkelstraten, weggeefacties, modeshows en activiteiten voor kinderen. Als we naar het afgelopen winkeljaar kijken, dan zien we dat de druktecijfers in onze stad opnieuw de hoogte inschieten en het shoppinggebeuren opnieuw hoge toppen scheert. En ook de wekelijkse markten heel veel mensen blijven lokken. We ontvangen opnieuw evenveel of meer bezoekers en shoppers als voor de coronaperiode. Het Weekend van de Klant in Leuven kon geen betere timing hebben. We zetten onze aantrekkelijke shoppingstad dit weekend feestelijk in kijker.”

Winkelen zorgt voor plezier en ontspanning

Uit een ruime consumentenenquête van UNIZO, Comeos en UCM via Checkmarket bij 2.600 consumenten blijkt dat we veel vermaak blijven halen uit winkelen.  60 procent van de respondenten zegt met plezier tijd vrij te maken om te gaan shoppen. Voor vier op de tien is winkelen zelfs dé favoriete tijdsbesteding. Het wijdverspreide Belgische winkellandschap komt hier dan ook sterk aan tegemoet.

Bijna een op drie (30 procent) zegt minstens wekelijks te gaan shoppen, en nog eens 36 procent gaat minstens een keer per maand op winkeltrip. Ondanks het toegenomen en kwalitatief online aanbod blijft de beleving van het fysieke winkelen erg populair. 57 procent shopt het liefst enkel fysiek. Toch kan het belang van webshops niet onderschat worden, want een op drie (35 procent) verkiest een combinatie van beide om te winkelen.

54 procent Van de mensen die ecocheques hebben, vertoont volgens een studie van de UHasselt een milieuvriendelijker koopgedrag. Dit onderzoek naar aanleiding van het Weekend van de Klant wijst uit dat 59 procent van de consumenten hun koopgedrag heeft aangepast door meer ecologische producten te kopen met hun ecocheques.

Lokale en duurzame producten lijken duidelijk in opkomst te zijn. Maar liefst 70 procent geeft aan dat ze bij een bezoek aan een andere stad op zoek gaan naar typische streekproducten, en 56 procent is bereid om meer te betalen voor duurzaamheid. Bovendien heeft 39 procent het afgelopen jaar bewuster gekozen voor ecologische producten dan het jaar ervoor, zowel door het gebruik van ecocheques als door de voorkeur te geven aan producten met minder verpakkingen. 

Met een drankje en een hapje

Ook de combinatie van winkelen en horecabezoek is opvallend. Maar liefst een kwart van de bevraagden zegt bij het shoppen altijd een stop te maken in een restaurant, brasserie of café. 66 procent geeft aan om dit regelmatig te doen, en slechts 9 procent meldt om nooit een horecazaak te bezoeken tijdens het winkelen. De hotels en B&B’s varen ook wel bij bruisende kernen. Een op vijf van de bevraagden zegt soms te overnachten voor een shoppingtrip in eigen land.

“We bieden een mooie mix aan winkels, horeca en beleving. Dit wordt duidelijk gewaardeerd, en daar zijn onze handelaars hun klanten natuurlijk ook dankbaar voor. Dit weekend worden ze dan ook extra verwend ”, zeggen Klaas Soens van Comeos Vlaanderen en Danny Van Assche van UNIZO.

Aanwezigheid op sociale media loont

Sociale media speelt een steeds belangrijkere rol in de zoektocht naar winkels. De helft van de consumenten maakt actief gebruik van Facebook en Instagram voor het ontdekken van nieuwe fijne winkellocaties. Dat onderstreept voor de ondernemers het belang om voldoende aandacht te vestigen op hun sociale mediakanalen. Het is een niet meer weg te denken medium om hun klanten goed te informeren en te overtuigen.  Daarnaast blijft de traditionele mond-aan-mond reclame hoog scoren. 43 procent van de bevraagden zegt zich te laten leiden door vrienden en familie bij de keuze. 

Een goede bereikbaarheid is essentieel

Voor de Vlaming vormen Antwerpen, Gent, Brugge, Hasselt en Leuven de vijf van favoriete shoppingsteden. Gevraagd waar men belang aan hecht bij het shoppen staat een goede bereikbaarheid met stip bovenaan, gevolgd door een goede mix van ketens en zelfstandige winkels, een centrale en bereikbare parking en netheid.

Koning auto blijft het meest gebruikte vervoersmiddel (61 procent), bijna een op vijf neemt liefst de  (elektrische) fiets en 10 procent gaat het meest te voet winkelen. Het openbaar vervoer scoort bedroevend laag. Slechts 1 Vlaming op 10 verkiest het openbaar vervoer om te winkelen.  

“We zien dat de Belg graag gaat winkelen en dat komt volgens ons omdat al onze handelaars elke dag opnieuw veel moeite doen om het de klanten naar hun zin te maken. Het is ook belangrijk dat de politieke besturen actief meewerken en waar mogelijk faciliteren want bloeiende handelskernen zorgen nu eenmaal voor bloeiende steden. Een goede bereikbaarheid en voldoende en kwalitatieve parking is essentieel. Met de aankomende verkiezingen vragen we dan ook om hier een prioriteit van te maken.  Dat is in het belang van zowel de klant als de handelaar ”, aldus Danny Van Assche en Klaas Soens.

Consument verkiest digitale betaling

Het overgrote deel van de consumenten, 92 procent, verkiest om digitaal te betalen. De klassieke betaalterminal blijft daarbij het populairst, gevolgd door contactloos betalen. Maar liefst de helft van de respondenten zegt nu meer contactloos te betalen dan een jaar gelden. 12 procent  heeft nooit cash op zak, en bij minder dan de helft zit er quasi nooit meer dan 50 euro in de portefeuille.

Virginie Waroquiers, verantwoordelijke voor Merchant Services bij Worldline België verduidelijkt: “Net als elektronisch betalen, is contactloos meer en meer ingeburgerd bij de consument. Of het nu via een klassieke terminal is of door met de kaart op de smartphone van de handelaar te tikken via TaponMobile, of zelfs via QR-code, voor elke handelaar bestaat er wel een digitale oplossing om tegemoet te komen aan de wensen van de consument.” 

Jo Brouns

Vlaams KMO-minister Jo Brouns "Klantgerichtheid is cruciaal voor iedere ondernemer, maar voor onze detailhandelaars nog veel meer,"

Danny Van Assche

Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO: "Beleidsmakers, zorg ervoor dat onze winkelstraten op een goede manier bereikbaar blijven."

Johan Geleyns

Leuvens schepen van Handel Johan Geleyns: “Het is een eer en een genoegen om met Leuven gaststad te zijn voor het Weekend van de Klant."

Klaas Soens

Klaas Soens, manager Comeos Vlaanderen: “We bieden een mooie mix aan winkels, horeca en beleving. Dit wordt duidelijk gewaardeerd, en daar zijn onze handelaars hun klanten natuurlijk ook dankbaar voor."