Oost-Vlaanderen, 21/01/2022 – In samenwerking met Vlaio zoekt UNIZO Oost-Vlaanderen 15 starters met een innovatief idee. Zij kunnen meedingen naar één van de vele premies van 50.000 euro die VLAIO al voor het tweede jaar op rij uitreikt.

In 2021 was de ‘Innovatieve Starterssteun’ een groot succes en daarom herhaalt VLAIO dit initiatief”, verduidelijkt Jos Vermeiren, gedelegeerd bestuurder van Unizo Oost-Vlaanderen. “Met dit programma wil de Vlaamse regering meer starters over de streep trekken om grensverleggend en innovatief te zijn en een sterk groeitraject in te zetten. Specifiek zoeken we samen met VLAIO naar 15 ondernemers met innovatieve ideeën. We zullen hen begeleiden naar een pitch en geven hen zo een grote kans om 50.000 euro binnen te halen.”

We lanceren vandaag een brede oproep. Enerzijds richten we ons tot start-ups en bedrijven die snel willen én kunnen groeien. Daarnaast kunnen gevestigde ondernemers die op een idee broeden – onder bepaalde voorwaarden – ook voor de premie in aanmerking komen”, licht Jos Vermeiren toe. “Belangrijk is dat de kandidaat-ondernemers een pioniersrol vervullen in hun marktsegment en nog in de start-up-fase zitten. Daarbij staan ze voor een traject waar een aantal belangrijke onzekerheden moeten worden onderzocht, zodat ze in een volgende stap externe financiering en/of eerste betalende klanten kunnen aantrekken.”

De financiële steun is een vast bedrag van 50.000 euro. “Aanzienlijk”, vindt Vermeiren. “Er wordt bovendien geen detail van de kosten gevraagd bij de aanvraag en ook niet bij afrekening. Dat vermindert de administratieve last aanzienlijk. Wij vinden het cruciaal dat Oost-Vlaamse ondernemers een rechtmatig aandeel kunnen binnenhalen. Daarom doen we extra inspanningen om deze innovatiepremie bekend te maken en de ondernemers op weg ernaartoe te begeleiden”, besluit Vermeiren.

Ondernemers uit alle sectoren kunnen zich kandidaat stellen voor de Innovatieve Starterssteun. Wie zich wil aanmelden, moet dat doen via één van de betrokken VLAIO-partners. Iedere partner mag een beperkt aantal starters als kandidaat voorstellen aan VLAIO, voor UNIZO zijn dat er 15. UNIZO begeleidt de kandidatuur en zal ook samen met de kandidaten hun pitch voorbereiden. Gedurende het hele traject vinden de ondernemers een persoonlijk klankbord bij hun UNIZO-adviseur.

Jos Vermeiren: “Wij raden (pré)-starters en jonge ondernemers aan om ons een seintje te geven als ze een idee willen ontwikkelen, met de ontwikkeling bezig zijn of het idee op de markt willen brengen. Op basis van een eerste gesprek kunnen we inschatten of hun idee voor deze premie in aanmerking komt.” Kandidaten kunnen zich melden per mail aan mcovl@unizo.be.

Het verhaal van Jasper Dezwaef van Wenite

In 2021 ging ondernemer Jasper Dezwaef van het bedrijf Wenite in zee met UNIZO Oost-Vlaanderen en haalde hij 50.000 euro starterssteun binnen. Jasper volgde bij UNIZO de begeleiding Financieel Inzicht en zijn coach Ann-Sofie herkende in hem de ideale kandidaat voor de subsidie ‘Innovatieve Starterssteun’. Samen keken ze hoe Jasper zijn bedrijf het best kon pitchen en welke documenten hij moest invullen om aanspraak te kunnen maken op de subsidie.

Jasper, kan je ons eerst iets meer vertellen over Wenite?

Jasper: “Je kan Wenite zien als ‘de huisdokter’ van een bedrijf, maar dan op het vlak van welzijn. Wenite is een platform dat data rond productiviteit, retentie, absenteïsme en input van werknemers verzamelt en analyseert. Op basis van die analyse kunnen werkgevers kiezen voor investeringen die het welzijn op het werk effectief verbeteren.”

Waarom heb jij je kandidaat gesteld voor de innovatieve starterssteun van VLAIO?

Jasper: “Als start-up is het vaak heel moeilijk om steun te krijgen, dus we wilden ons meteen kandidaat stellen! We hebben een dossier ingediend, zijn ons bedrijf gaan voorstellen en we kregen meteen antwoord dat de subsidie van 50.000 euro toegekend werd. Dit extra kapitaal heeft ons enorm geholpen. We konden investeren in ons bedrijf, iets wat normaal gezien niet zo snel gaat.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Jasper: “Onze markt is heel groot en wijzelf zien het ook heel groots. We zijn ervan overtuigd dat we zowel voor werkgever als werknemer een grote meerwaarde kunnen zijn in een bedrijf, ongeacht in welk land dat bedrijf ligt. We hebben ook het geluk dat ons product heel schaalbaar is en dus kan meegroeien met een steeds veranderende markt.”

Quote: “Dit extra kapitaal heeft ons enorm geholpen. We konden investeren in ons bedrijf, iets wat normaal gezien niet zo snel gaat.”

Interesse om je kandidaat te stellen?

Wie in het traject stapt, noteert best volgende belangrijke data:

• 21/01: Lancering van de innovatieve starterssteun
  • 02/02: Webinar en opening centrale aanmelding
  • 02/03: Deadline aanmelding door starters (met keuze partner)
  • 15/03: Partners geven hun geselecteerde kandidaatstellingen van starters door aan VLAIO

Ondernemers die geïnteresseerd zijn om zich kandidaat te stellen, kunnen mailen naar mcovl@unizo.be.

Meer info op: https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/innovatieve-starterssteun