07/06/2023 – Een nieuw circulatieplan viel gisteren in de bus bij de ondernemers en bewoners van de Gentse dichtbevolkte wijk Sluizeken-Tolhuis-Ham naar aanleiding van de langverwachte realisatie van de Verapazbrug in 2025. Vreemd, want men zou verwachten dat er na het debacle en het uitgestelde circulatieplan in Gentbrugge-Dampoort er wel wat lessen getrokken werden op vlak van participatie.

De Sleepstraat, een belangrijke handelsas, wordt éénrichting. De Tolhuislaan wordt opnieuw een pak drukker. De ondernemers moeten daar maar akte van nemen via een brochure. Er is namelijk geen inspraak gepland, enkel een infomarkt. Vanuit het stadhuis klinkt het dat het hier helemaal geen circulatieplan betreft, maar slechts een kleine aanpassing voor de Verapaz-brug die er komt.

Op het voorgesteld plan staan een 25-tal rode pijlen met gewijzigde rijrichtingen en 3 knippen. In 2017 -toen het wel nog een circulatieplan mocht heten- volstonden een handvol pijlen.

Kunnen ondernemers hun mening dan nog geven? Zo lijkt het toch alvast niet. Het circulatieplan werd al twee keer bijgestuurd sinds 2017 en men heeft ook de signalen uit die tijd terug opgerakeld. Aangevuld met wat klachten die bij de dienst mobiliteit geraakt zijn, en je hebt een participatief traject? Wij vinden dit alvast onvoldoende. Mobiliteitswijzigingen hebben namelijk potentieel ook een stevige economische impact.

Bij iedere wijziging aan de mobiliteit en de circulatie zijn er winnaars en verliezers, ook in dit plan. De stad kan niet anders dan de circulatie aan te passen om tegemoet te komen aan de impact van de verlegging van de R40. Maar de manier waarop het gebeurt, is geen manier waarop men dergelijke ingrijpende wijzigingen doorvoert.

Wat er met de Voormuide gebeurt, daarvoor is het wachten tot er een brochure in de bus valt.

Dit is een stad die de participatie zo hoog in het vaandel lijkt te dragen, onwaardig.