Wat houdt het in?

Wanneer je een auto leaset, wil dit zeggen dat je geen eigenaar bent van het voertuig, maar dat je maandelijks een bedrag betaalt dat jou het recht geven het voertuig te gebruiken. Voor vele zelfstandigen kan dit een goede oplossing zijn aangezien zij op deze manier de kost van de aankoop van het voertuig niet dienen te dragen. Er zijn twee verschillende soorten leasen; operationele en financiële leasing. Wat het verschil is tussen de twee wordt later in het artikel toegelicht. Laten we eerst kijken naar de voordelen en de mogelijke nadelen van leasing.

Voordelen

  • Beperkte financiële investering. Je betaalt maandelijkse vergoedingen waardoor je de kost meer spreidt. Bovendien creëer je op die manier financiële ruimte voor eventuele andere investeringen.
  • Vast bedrag per maand. Het leasebedrag dat je per maand betaald is vooraf vastgelegd. Dit maakt het eenvoudig om te budgetteren.
  • Fiscale voordelen. Leasekosten kunnen in veel gevallen fiscaal aftrekbaar zijn waardoor je belastingdruk verlaagt.
  • Geen zorgen over waardevermindering. Dit is althans het geval bij operationele leasing. De leasingmaatschappij neemt dan immers de restwaarde van de auto voor haar rekening.
  • Inclusief onderhoud en reparaties. Bij een operationele lease zijn kosten zoals onderhoud, reparaties, banden, verzekering en wegenbelasting inbegrepen in de maandelijkse leaseprijs. Dit maakt leasen “zorgeloos”.
  • Up-to-date en betrouwbare voertuigen. Leasecontracten lopen vaak drie tot vijf jaar, wat betekent dat ondernemers regelmatig gebruik kunnen maken van een nieuwe auto, zonder zorgen over veroudering of slijtage.

Nadelen

  • Langetermijnverplichting. Een leasecontract gaat gepaard met een vaste looptijd, wat niet voor de nodige flexibiliteit zorgt indien de bedrijfsomstandigheden veranderen. Als je zo’n contract vroegtijdig wil beëindigen, kunnen daar hoge kosten aan verbonden zijn.
  • Kilometerbeperkingen: Leasecontracten kunnen een limiet op het aantal kilometers per jaar bevatten. Bij overschrijding hiervan worden vaak extra kosten in rekening gebracht. Dit kan lastig zijn voor ondernemers die hun kilometergebruik moeilijk kunnen voorspellen.
  • Bijkomende kosten. Na de afloop van het contract kunnen er extra kosten aangerekend worden bij schade.
  • Hoge vaste maandelijkse kosten. Voornamelijk bij operationele leasing kunnen de maandelijkse vaste kosten oplopen omdat in die formule vaak veel extra diensten inbegrepen zijn.
  • Geen eigenaar. Aan het einde van het leasecontract ben je geen eigenaar van de auto, tenzij je kiest voor financiële leasing/renting.

Fiscaliteit

Aftrekbaarheid

Als zelfstandige kun je de kosten voor autoleasing inbrengen als beroepskosten en gedeeltelijk fiscaal aftrekken. Hierbij lichten we de fiscale impact van autoleasing toe.

Bij een eenmanszaak is een dubbele aftrek van toepassing. Enerzijds het beroepsmatig gebruik, anderzijds de fiscale aftrekbaarheid op basis van de CO²-uitstoot.

Voor het eerste deel bepaal je een percentage beroepsmatig gebruik van je wagen. Dat percentage beroepsmatig gebruik mag je vervolgens toepassen om al je autokosten in de boekhouding van je eenmanszaak te stoppen. De privé-verplaatsingen en de kosten die je daaraan toewijst, komen op die manier dus niet in je boekhouding.

Het werkt iets anders als je aan de slag bent met een vennootschap. Daar geldt de beperking van het beroepsmatig gebruik niet, maar daar gebeurt de compensatie voor je privé-verplaatsingen via het voordeel alle aard. Een voordeel alle aard is een voordeel toegekend door jouw werkgever (of je vennootschap) in de vorm van het privé gebruiken van bepaalde goederen en diensten, zoals een auto bijvoorbeeld. Dit voordeel wordt aanzien als een inkomen waardoor er belastingen op betaald moeten worden. Het voordeel alle aard van een wagen wordt berekend volgens een formule die o.a. rekening houdt met de CO2-uitstoot en cataloguswaarde van de wagen. Dit voordeel alle aard wordt dus enkel toegepast als de auto in bezit is van een vennootschap.

De fiscale aftrekbaarheid, bij eenmanszaak en vennootschap, wordt bepaald op basis van een formule, dat rekening houdt met de CO²-uitstoot en het brandstoftype. Voor de laatste regelgeving verwijzen we naar een artikel in de Ondernemersgids.

BTW

Met betrekking tot het recupereren van de btw op leasewagens wordt er ook een verschil gemaakt tussen eenmanszaak en vennootschap. Bij een eenmanszaak wordt hetzelfde percentage beroepsmatig gebruik voor je btw-aftrek. Stel je beroepsmatig gebruik is 20%, dan mag je btw-aftrek ook maar 20% van de btw zijn. 

Bij een vennootschap wordt het percentage bepaald door een van onderstaande methodes. Ongeacht voor welke optie je kiest: 50% is de absolute maximum voor btw recuperatie op een gewone personenwagen. 

  • Ofwel ga je voor de eenvoudige methode. In dit geval wordt het gebruik voor btw-doeleinde vastgelegd op maximaal 35%. Hierbij wordt het percentage 35% arbitrair vastgelegd. Tenzij je effectief beroepsgebruik lager is dan 35% uiteraard, dan moet je btw-aftrek ook lager uitkomen dan 35%. Maar stel dat je je beroepsgebruik van de wagen inschat op 50%, maar je geen strikte rittenadministratie gaat bijhouden, dan kan je gewoon kiezen voor 35% btw-aftrek. 
  • Wil je toch hoger uitkomen dan 35% btw-aftrek, dan kies je voor een van onderstaande opties:
    • een rittenadministratie waarbij je elke kilometer moet kunnen bewijzen
    • een semi-forfaitaire methode. Hierbij wordt een formule gebruikt, maar in de praktijk ligt de bewijslast hier ook eerder hoog.

Als je een van deze twee bovenstaande methodes kiest (rittenadministratie of semi-forfait), dan kan je hoger dan 35% btw-aftrek, maar ook maar maximaal tot 50% btw aftrek gaan. Daarom kiezen in de praktijk veel ondernemers gewoon voor de 35% btw-recuperatie, omdat die extra bewijslast om richting 50% btw-aftrek te gaan best aanzienlijk is. 

Maak een futureproof keuze!

De fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens onderging de laatste jaren een aantal wijzigingen, onder meer om duurzamere alternatieven, voornamelijk elektrische wagens, te stimuleren. Zorg ervoor dat je een duurzame keuze maakt. Blijf op de hoogte van de fiscale regelgeving over de aftrekbaarheid van bedrijfswagens.

Welke soorten leasing zijn er?

Indien je een leasing wil aangaan, heb je de keuze tussen een operationele en financiële leasing. Naargelang je situatie en het doel wat je voor ogen hebt, is de ene keuze interessanter dan de andere. Graag verwijs ik door naar een ander artikel op onze Ondernemersgids voor de verschillende soorten leasing.

Wil je meer weten over hoe financiële leasing jou kan helpen als ondernemer? Ontdek de mogelijkheden bij KBC.

Het leasen van een auto kan voor veel ondernemers een handige oplossing zijn, vooral vanwege de voorspelbare kosten, lage initiële investering en fiscale voordelen. Voordat je hierin een keuze maakt, is het belangrijk om als ondernemer vooraf te bepalen wat het doel is van de auto en goed na te denken over de fiscale en financiële implicaties.

Tip: doe je je boekhouding als eenmanszaak zelf?

Weet dat de ingave van je lease-auto heel handig in Dexxter kan beheren en dat dit allemaal automatisch verloopt op basis van heel eenvoudige invoervelden. Als UNIZO-lid profiteer je trouwens van 25% korting!

Meer informatie over leasing als financieringsmogelijkheid? Lees dan zeker dit artikel op de Ondernemersgids.

Nuttig voor jou