Communicatie van Testaankoop zorgt voor verschraling van het aanbod voor de consument
Volgens een studie van consumentenorganisatie Testaankoop is de kwaliteit van huismerken gemiddeld beter dan die van A-merken. Om tot deze conclusie te komen werd, zo zegt de organisatie, voeding geproefd door een testpanel en voor verzorgingsproducten werden experts ingeschakeld voor een inhoudelijke beoordeling. UNIZO en Buurstuper.be hekelen de constante focus van testaankoop op de prijs. “Testaankoop neemt de consument mee in een jacht op goedkope en zelfs dumpingprijzen. Dat ze daarmee een bom leggen onder de mogelijkheden tot verdere innovatie, ontwikkeling en een duurzame economie zal hen worst wezen. Door ook in hun eigen communicatie te kiezen voor de goedkoopste manier, zorgen ze op lange termijn zo voor een verschraling van het aanbod. Dit is respectloos ten opzichte van de lokale ondernemers en de tewerkstelling ”, reageert UNIZO-topman Danny Van Assche.
De studie van consumentenorganisatie gaat volgens UNIZO en Buurtsuper.be veel te kort door de bocht. Er zijn gradaties in de kwaliteit van de huismerken, van puur low-budget tot vergelijkbaar met de A-merken. Dat een product goedkoop is heeft bovendien altijd een reden. Er wordt minder geïnvesteerd in onderzoek, of de ingrediënten of de productiekosten zijn goedkoper. Het Testaankoop-onderzoek houdt dan ook geen rekening met de duurzaamheidsaspecten waarmee producten worden gefabriceerd. Tot slot zullen huismerken de klant weinig of geen inzicht geven over de oorsprong van de producten en gaat compleet voorbij aan de noodzakelijke promotie van onze binnenlandse producenten.
“Zowel de A-merken als de huismerken hebben hun plaats. Het is die combinatie die zorgt voor een divers aanbod voor de klant. Door constant te focussen op de laagste prijzen ondergraaft Testaankoop zelf het diverse aanbod waar de consument nu van kan genieten”, zegt Danny Van Assche. Als het van Testaankoop afhangt, dan bieden morgen alle winkels alleen nog maar de goedkoopste huismerken en dezelfde eenheidsworst aan. Men gaat daarbij voorbij dat die huismerken vaak gebaseerd zijn op de A-merken. Het zijn deze fabrikanten die constant investeren in Onderzoek en Ontwikkeling en op zoek zijn naar innovatie in kwaliteit, voedselveiligheid en duurzaamheid in productie en verpakking.
Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Onze buurtsupermarkten hebben belang bij een evenwichtig aanbod waarbij zowel huis- als A-merken hun rol spelen. Enerzijds biedt een aanbod van goedkopere huismerken onze klanten, die voor sommige producten de goedkopere huismerken kiezen, hiertoe de kans. Anderzijds hebben buurtsupers de gekende en kwalitatieve A-merken nodig aangezien bepaalde klanten trouw blijven aan hun favoriete merk. Waar onze leden vooral om bekommerd zijn is dat zowel de huis- als A-merken hen de nodige marge bieden om te kunnen investeren in onze toekomst.”
Danny Van Assche: “Testaankoop kiest voor de zoveelste keer voor de race to the bottom en heeft alleen ook voor de laagste prijzen. Dergelijke communicatie zal wellicht zorgen voor meer naambekendheid en abonnementen, maar het is op lange termijn niet in het voordeel van de consument. Als die meegaat in deze constante focus op de laagste prijs zal uiteindelijk het aanbod sterk verschralen. Naast de meerwaarde van fabrikanten, waaronder veel kmo’s, die investeren in constante innovatie, wordt er ook te weinig aandacht besteed aan het belang van onze artisanale en lokale producten. Daarvan is de klant op lange termijn de dupe.”