Jim Smets is werkzaam bij Artiso en Carpigiani Ambachtelijk Benelux. Sinds 2011 is hij eigenaar van Artiso en wil hij inzetten op organisatiecultuur. “Wanneer mijn collega’s intern zich goed voelen, kunnen ze pas echt ambassadeur worden. Het gevolg is dat onze klanten zo efficiënter geholpen worden en onze vacatures beter gevuld kunnen geraken”, zegt hij.

Hey Jim. Waarvoor staan Artiso en Carpigiani Ambachtelijk Benelux?

“Artiso werkt met vaste fabrikanten en verzorgt de installatie én het onderhoud van machines en productielijnen, voor (semi-) industriële bakkerij- en banketbedrijven. Carpigiani Ambachtelijk Benelux richt zich met zijn opleidingcentrum (Gelato University in Zandhoven), ijsbereidings machines en service op de professionele ambachtelijke ijsbereider. Wij zijn een waarde gedreven bedrijf dat staat voor De Smaak Van Vakmanschap. De focus ligt bij de ultieme smaaksensatie bij de eindconsument, de ontzorging van onze klanten en last but not least ons intern menselijk kapitaal. Onze 5 kernwaarden zijn: eerlijkheid, vakmanschap, gedrevenheid, engagement en trots.”

Wat is de voornaamste inkomstenstroom binnen het bakkerijsegment?

“70% komt uit de verkoop van nieuwe machines en productielijnen en 30 % vanuit onze service afdeling” Deze laatste is echter sterk groeiend de afgelopen jaren. Waarbij we in 2011 nog met 4 waren, zijn we vandaag met 8. Sinds we werken met een digitaal service managements systeem hebben we onze service level naar een hoger niveau gebracht. Door gebrek aan goede technische profielen bij onze buitenlandse partner fabrikanten beginnen zijn ons meer en meer zelf als onderaannemende firma voor hen in te schakelen. Wij kunnen sneller ter plaatse zijn, spreken dezelfde taal en ontzorgen hiermee klant en fabrikant. Ons technisch team vindt het trouwens ook fijn af en toe naar het buitenland te gaan om een opleiding te krijgen.

Hoe zit dit juist met het ijssegment?

“70% van onze inkomsten in het ijssegment wordt ondertussen ingevuld door verkoop van Carpigiani ijsmachines. We zijn exclusief invoerder van deze Italiaanse ijsmachines. Carpigiani is wereldwijd een topmerk.  Historisch gezien werken wij hier al meer dan 50 jaar mee samen (van voor ik geboren ben J). In 2016 kregen we de mogelijkheid de ambachtelijke tak van hun dochterbedrijf in Nederland over te nemen waarbij natuurlijk ons geografisch werkgebied meer dan verdubbelde. Op zich ook het moment om een volledig nieuw bedrijf op te richten met focus op onze eigen Gelato University waar we opleidingen geven voor de professionele ijsbereider. Sinds enige tijd hebben we ook een uitvalsbasis in Deventer (Nederland) waar we ook één op één opleidingen kunnen verschaffen”

Jullie hebben een hoop specifieke profielen nodig. Vinden jullie deze gemakkelijk?

“Dat is moeilijk, zeker de afgelopen jaren. Wij veranderen meer en meer naar een technisch servicebedrijf, en de technische posities worden gezien als knelpuntberoepen. Wanneer een klant een probleem heeft met een machine, moet je eigenlijk een all-around technieker sturen. Je weet immers niet altijd op voorhand waar juist het probleem zit.”

“Sollicitaties nu en vroeger zijn een wereld van verschil. Ze vergelijken de vacature met een positie elders en zien waar ze de meeste voordelen hebben, op zich wel logisch gezien de vraag groter is dan het aanbod. Het heeft nog meer onze ogen doen opengaan dat we constant moeten inzetten op onze eigen mensen, want we kunnen een werknemer die gaat starten niet zomaar meer voordelen geven dan iemand die al jaren in dienst is. Om nieuw personeel aan te kunnen trekken dienen we dus in te zetten in opleiding om de waarde van het hele team te verhogen, hen te waarderen en hen een aangename werkplek bieden. Wat daar dus ook bij hoort, is een goede work-life balance”

Proberen jullie omwille van die reden in te zetten op organisatiecultuur?

“Ja, hier zijn we enige tijd geleden mee begonnen. Wij zijn al gestart met een traject bij een HR-kantoor in Wijnegem. Zij hebben ons begeleid om onze organisatiecultuur te definiëren, gedragsindicatoren te bepalen, intern te communiceren en vervolgens uit te dragen. Het zijn onze eigen mensen zijn die het beste imago naar buiten kunnen dragen. Hoe meer ze intern tevreden zijn, hoe meer ze ook ambassadeur worden. Posities moeten zo gevuld geraken. Je mag nog zoveel vacatures op jobsites zetten, als men niet weet hoe het is om hier te werken, gaat hier niet veel volk op afkomen. We geloven dat mond-aan-mond reclame werkt. Dus vertel het voort, het is hier gezellig, wij hebben aandacht voor de mens en zoeken huidig nog commerciële profielen. J

Tekst & Foto: Jilke Tielemans