Bart d’Hondt (Groen)

  • Ondernemers willen een stad die verandert, innoveert, creatief is. Dat is ook wat Good Move brengt : een stad die beter is om te wonen, is ook beter om te winkelen, te werken of te komen eten.
  • Op vlak van veiligheid is er nood aan een gecoördineerde aanpak. Voor drugsgerelateerde problemen zal alleen meer politie op straat niet helpen. We hebben daarom gebruikersruimtes opgestart, om daar vanuit de gezondheidsprobelmen van die mensen aan te pakken.

 

Frederik Ceulemans (Openvld):

  • Als Good Move zo goed werkt, waarom is er dan 30 % leegstand bij de winkels in de Dansaertwijk? De ondernemers voelen zich in de steek gelaten. Men komt met kleine oplossingen, om zo te kunnen communiceren dat het probleem is aangepakt.
  • Sowieso moeten we een aantal zaken grondig hervormen, de institutionele Brusselse lasagne smaakt slecht.

 

Mathias Vanden Borre (N-VA):

  • De ondernemers zijn gefrustreerd. Het centrum is onbereikbaar en de invalswegen worden ‘toegeknepen’. We geloven zeker in multimodale bereikbaarheid, maar de weg er naartoe zit grondig fout.
  • Voor de huidige meerderheid is economie een middel (om belastingen te innen), geen doel. Maar het moet omgekeerd zijn.
  • Op vlak van veiligheid en netheid kunnen we de gemeenschapswachten meer bevoegdheden geven om te sanctioneren. Voor ondernemers moeten we inzetten op BIN-Z (Buurtinformatie Netwerken voor Zelfstandigen). Er is ook nood aan een actief opsporen en sanctioneren van spookbedrijven.  

 

Anaïs Maes (Vooruit)

  • Niemand is tegen Good Move, alleen moet er meer aandacht gaan naar de nieuwe en goede invulling van de gewonnen plaats.
  • Voor de netheid van de Stad moeten we de straatvegers meer en meer op bepaalde momenten inzetten. Er moeten meer vuilbakken komen en ook ondergrondse vuilcontainers.

 

Mathilde Vermeir (cd&v)

  • Veel problemen die we nu horen bij Good Move, waren perfect te voorzien.  En daar is niet aan gewerkt of met halve oplossingen.
  • Het ontbreekt de Stad aan een duidelijk economisch plan. Meer bezoekers, meer toeristen, dat wel, maar geen visie op wie of wanneer we willen dat deze mensen de stad bezoeken.

 

Philippe Close (PS)

  • Handelszaken zulle zich in Brussel vestigen omdat er veel inwoners en bezoekers zijn en wanneer je een attractieve publieke ruimte hebt. ‘Il faut donner envie de la ville’.
  • Op vlak van veiligheid zal meer politie alleen onvoldoende zijn. De Brusselse Procureur des konings is niet benoemd! 80 % van de problemen zijn drugsgerelateerd en vragen een aanpak vanuit ‘gezondheid’, niet alleen repressie. Er zijn ook veel mensen zonder papieren, die noch uitgewezen, noch geregulariseerd worden.

 

Fabian Maingain (Défi)

  • Elke aanpassing, zeker op vlak van mobiliteit, creëert een schok. Er zijn wel veel begeleidingsmaatregelen opgezet (doorgangsbewijzen bijvoorbeeld), maar die worden eigenlijk weinig gebruikt.
  • De stad heeft nood aan een sterke en agressieve city-marketingcampagne. Bezoekers gaan daar waar er iets te beleven valt, en daarom moeten we bijvoorbeeld de ambachelijke zaken, die ons onderscheiden van andere steden in de verf zetten.
  • We moeten binnen de dDienst Stedenbouw een cel maken die apart de vergunningen voor handelsruimtes verwerkt.

Benoit Hellings (Ecolo)

  • Niet alleen voor de stad, maar ook voor de wijken moeten we werken aan een eigen identiteit. Want de diversiteit van die wijken is juist een grote troef.
  • De loonkost is veel te hoog voor de ondernemers. Die moet omlaag en dat kan door het voordeel van de bedrijfswagens af te schaffen.

 

Didier Wauters (Les Engagés)

  • De belasting op de uithangborden is een voorbeeld van alweer een belasting, die de gemeente heft op de ondernemers.
  • Vroeger was er in de handelswijken een lokale ondersteuning (Atrium). Die moet terugkomen, want die is nodig om de vele maatregelen, bijvoorbeeld rond afval, maar ook op vlak van digitalisering, te begeleiden.
  • Er is een contractverplichting voor de handelaars, maar velen hebben geen contract en zetten dus het afval bij het huishoudelijk afval. Dat klopt eigenlijk niet.

 

David Weytsman (MR)

  • Good Move volledig terugdraaien is niet zinvol of nodig. Maar er zijn enkele ‘knips’ en lokale ingrepen, die ongepast zijn en die moeten herbekeken worden. En dat is het gevoldg van een slecht participatiebeleid.
  • We moeten de ondernemers veel meer als partners van het stedelijk beleid gaan beschouwen, bij, evenementen en zeker bij Good Move. Ze moeten in de Brussels administratie als een VIP-klant ontvangen worden.