Wat was de probleemsituatie en welke groep ondernemers had er last van?

De bestaande investeringsaftrek is verouderd en nodeloos complex, doordat de percentages jaarlijks worden aangepast aan de index. Bovendien vereist de twin transition dat ondernemers investeren in onder meer groene energie, ecologisch transport en cybersecurity. Dit brengt kosten met zich mee.

Wat heeft UNIZO er aan gedaan?

De regering pikte het voorstel om de investeringsaftrek te moderniseren opnieuw op uit de mislukte fiscale hervorming. Op vraag van UNIZO is er een verhoogde basisaftrek van 20% voor digitale investeringen, die enkel openstaat voor eenmanszaken en kmo’s. Die geldt bijvoorbeeld voor boekhoudsoftware die toelaat om te werken via gestructureerde elektronische facturen. Eveneens wordt door de tussenkomst van UNIZO de lijst met investeringen voor de verhoogde thematische aftrek om de 3 jaar vernieuwd (in plaats van om de 5 jaar, zoals oorspronkelijk voorgesteld). Tot slot is de toepassing van de investeringsaftrek niet gekoppeld aan de voorwaarde dat de onderneming geen schulden heeft bij de RSZ (zoals oorspronkelijk voorgesteld).

Wat is het uiteindelijke resultaat, op welke manier heeft die groep ondernemers daar baat bij gehad?

De nieuwe investeringsaftrek werkt via drie sporen met vaste percentages.

  1. De basisaftrek verhoogt van 8% naar 10% (en zelfs 20% voor digitale investeringen). Die staat enkel open voor eenmanszaken en kmo’s, en wordt verkregen zonder administratieve rompslomp.
  2. Daarnaast geldt een verhoogde thematische aftrek voor groene investeringen. Ook daar genieten kmo’s en eenmanszaken een verhoogd tarief, namelijk 40%.
  3. Tot slot is er een technologie-aftrek.

Moeten er nog verdere stappen genomen worden?

De nieuwe investeringsaftrek geldt pas voor investeringen vanaf 1 januari 2025. UNIZO blijft alert, zodat de maatregel niet in vraag wordt gesteld door de nieuwe federale regering.