Wat was de probleemsituatie en welke groep ondernemers had er last van?

Vanaf 1 januari 2026 wordt e-facturatie verplicht in een b2b-context. Het gebruik van een gestructureerde elektronische factuur vereist investeringen van alle ondernemers in software om e-facturen te kunnen opmaken, verzenden, ontvangen en verwerken in de boekhouding. Aan die investeringen hangt een prijskaartje.

Wat heeft UNIZO er aan gedaan?

In haar eigen communicatie en in het advies van de HRZKMO (Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO) heeft UNIZO gepleit voor een fiscale compensatie van die bijkomende kosten. Concreet pleitte UNIZO voor een jaarlijks belastingkrediet voor de abonnementsprijs van software en een verhoogde investeringsaftrek voor kmo’s die software voor e-facturatie aankopen. Daarnaast vroeg UNIZO om via de FOD Financiën op brede en laagdrempelige wijze te communiceren over de nieuwe verplichting.

Wat is het uiteindelijke resultaat, op welke manier heeft die groep ondernemers daar baat bij gehad?

De regering keurde een wetsontwerp rond de b2b-e-facturatie goed, waarin rekening wordt gehouden met de verzoeken van UNIZO. Het wetsontwerp bevat een financiële ondersteuning voor ondernemers via de investeringsaftrek (met name de verhoogde basisaftrek van 20% voor digitale investeringen: zie supra). Er wordt ook een tijdelijke verhoogde kostenaftrek van 120 pct. ingevoerd voor de kosten die worden gemaakt voor factureringspakketten die gestructureerde elektronische facturering mogelijk maken, evenals voor de advieskosten in dat kader. Er zal ook een uitgebreide informatiecampagne worden uitgewerkt door de FOD Financiën.

Moeten er nog verdere stappen genomen worden?

Het wetsontwerp moet nog worden besproken in het parlement. UNIZO volgt die besprekingen op de voet op. Daarnaast waakt UNIZO erover dat de investeringsaftrek niet in vraag wordt gesteld door de nieuwe federale regering.