Wat was de probleemsituatie en welke groep ondernemers had er last van?

De huidige wetgeving vereist dat bij het aangaan van een commercieel samenwerkingsakkoord, zoals een franchiseovereenkomst, dat er voorafgaandelijk (één maand voor het sluiten van de overeenkomst) een afzonderlijke informatiedocument wordt verstrekt met een opsomming van alle verbintenissen die de franchisenemer aangaat. Hoewel het doel daarvan de bescherming van de franchisenemer is,  leerde de praktijk dat dit document dermate omvangrijk was en daardoor vaak zijn doel voorbijschoot, namelijk de franchisenemer wijzen op bepaalde belangrijke/gevaarlijke clausules in een contract. Dat kon ertoe leiden dat ondernemers in de loop van de samenwerking verrast werden door bijvoorbeeld bepaalde kosten die zij dienden te dragen of exclusiviteitsvereisten. 

Wat heeft UNIZO er aan gedaan?

De arbitragecommissie, een orgaan dat de overheid adviseert over commerciële samenwerkingsakkoorden en waarin ook UNIZO zetelt, heeft op initiatief van UNIZO een advies uitgewerkt waarbij men het precontractueel informatiedocument heeft herwerkt tot een red flag document waarbij nu de aandacht moet worden gevestigd op enkele specifieke contractuele bepalingen die mogelijks een belangrijke impact kunnen hebben. 

Wat is uiteindelijk het resultaat, op welke manier heeft die groep ondernemers daar baat bij gehad?

De wetgever heeft dit advies van de arbitragecommissie letterlijk overgegoten in de wet. 

Moeten er nog verdere stappen genomen worden?

De regering keurde dit goed. Het wetsontwerp dient nu enkel nog te worden goedgekeurd door het parlement.