De laatste enquête van de Nationale Bank van België, afgenomen net voor de nieuwe heropflakkering, schetst een somber beeld van het herstel van de gezinsconsumptie. “De inmiddels nieuwe afgekondigde maatregelen zijn daarbij nog eens een extra uitdaging, maar veilig winkelen en consumeren is zeker mogelijk. Winkelhieren wint verder aan populariteit, maar het is des te belangrijker dat dit ook online gebeurt”, aldus UNIZO.

De enquête van de NBB schept een somber beeld over de gemiddelde gezinsconsumptie na de (eerste) lockdown. Consumenten keerden minder vaak terug naar de fysieke winkel uit vrees voor de gezondheid of omwille van de geldende regels in winkels. Daarnaast geven consumenten (voornamelijk jongeren) ook minder uit aan niet-essentiële producten.  “Met de heropflakkering en nieuwe verstrengde maatregelen, dreigt hier niet meteen beterschap in te komen. Degene die hun activiteiten (opnieuw) moeten stopzetten of deze alsnog niet kunnen hervatten, verdienen bijkomende financiële ondersteuning. Wat betreft het bezoeken van fysieke winkels, kan men de bijkomende maatregelen ook positief interpreteren: winkelen en horecabezoeken worden zo veilig mogelijk gemaakt en hoeven dus zeker niet te worden afgeraden”, aldus UNIZO.

Toch ook goed nieuws is dat één op drie consumenten meer lokaal koopt dan voorheen. Daarnaast geeft 50% aan frequenter online te kopen en dit ook in de toekomst te zullen blijven doen. “Wij zijn zeker blij dat het ‘winkelhieren’ steeds verder aan populariteit wint, maar belangrijk is evenwel dat ook de combinatie gemaakt wordt tussen het online en het lokaal winkelen. Sinds de corona-uitbraak is er al een enorme inhaalbeweging gemaakt op het gebied van e-commerce en is het voor de consument gemakkelijker geworden om online te winkelhieren. Niet alleen werd het aanbod groter, maar ook gemakkelijk vindbaar dankzij onder meer platformen zoals koopinjebuurt.be, winkelhier.be,…  De consument mag zijn of haar impact op het Belgisch economisch weefsel zeker niet onderschatten. Het weefsel is momenteel al tot het uiterste uitgerekt, laten we het niet laten scheuren,” aldus UNIZO.