Voor wie er zou aan twijfelen: het Weekend van de Klant, op zaterdag 3 en zondag 4 oktober, gaat wel degelijk door. Naar jaarlijkse traditie zetten handelaars , horeca-uitbaters, steden en gemeenten hun beste beentje voor om hun trouwe klanten extra te bedanken. Het Weekend van de Klant is een initiatief van UNIZO, Comeos en UCM.

Uit een enquête bij de zelfstandige winkels en ketens is gebleken dat meer dan 80% van de handelaars het ook dit jaar belangrijk vindt om deel te nemen aan Weekend van de Klant. Zo’n 3.000 winkels zijn intussen al ingeschreven en we verwachten dat we zeker de kaap van 10.000 inschrijvingen zullen bereiken.

Safety first !
We weten nog niet hoe shoppen er in oktober zal uitzien, maar “safeshoppen” blijft natuurlijk dé prioriteit. Tijdens het Weekend van de Klant zal dat niet anders zijn en zorgen onze handelaars voor een veilige en extra fijne winkelervaring.

“2020 is geen normaal jaar en zal het ook niet meer worden",vertelt Ann Ieven, projectleider voor Weekend van de Klant bij Comeos. In de hele retailsector is er door de coronacrisis al meer dan 8 miljard euro verloren gegaan. “De ketens en handelaars rekenen meer dan ooit op hun klanten en maken dat duidelijk door hen op 3 en 4 oktober extra in de watten te leggen met een cadeautje of leuke actie.”

“We roepen klanten deze editie meer dan ooit op om lokaal te gaan shoppen bij hun favoriete adresjes in hun vertrouwde winkelstraat. Want zo steunen ze onze Belgische economie, welvaart en werkgelegenheid”, benadrukt Kim Mampaey, projectleider bij UNIZO.

Focus op Hasselt
Dit jaar worden Hasselt en Namen de gaststeden van Weekend van de Klant. Hier gaan voorlopig de officiële openingsmomenten door, met een persconferentie en ontbijt voor de handelaars. In Hasselt zal Radio 2 het ganse weekend zorgen voor beleving met optredens van bekende artiesten, straatanimatie en een live-uitzending. In Namen zal ook het FIFF, het Internationale Festival van de Franstalige Film doorgaan en BelRtl voorziet waarschijnlijk ook een live-uitzending! Dit alles onder voorbehoud van de geldende corona-maatregelen.
 

1 eurocent per contactloze transactie gaat naar een goed doel

Worldline is blij om opnieuw de handen in elkaar te slaan met Comeos, UNIZO, UCM en Bancontact Payconiq Company om het initiatief van het Weekend van de Klant te steunen. Vincent Coussement, Head of Merchant Services Worldline Belgium: “Contactloze betalingen zitten duidelijk in de lift: tussen februari en juni 2020 is het percentage meer als verdubbeld van 14% naar 31%. Omdat consumenten en handelaars contactloos betalen almaar vaker omarmen, zal Worldline – samen met Bancontact Payconiq Company – 1 eurocent per contactloze Bancontactbetaling op een Worldline betaalterminal aan Digital for Youth schenken op 3 en 4 oktober. We zijn verheugd dat we dit weekend een goed doel kunnen ondersteunen en de digitale kloof onder kansarme jongeren helpen te dichten.”

“Als lokale speler, dragen we lokaal consumeren hoog in het vaandel,” aldus Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company. “We zijn dan ook blij dat we dit jaar opnieuw deelnemen aan het ‘Weekend van de klant’ om de consument extra aan te moedigen bij lokale handelaars te winkelen. Bovendien merken we dat de consument de weg naar contactloze betalingen met de Bancontact- kaart steeds beter vindt. Het is een veilige en vlotte betaalmethode die zorgt voor een geslaagde aankoop ervaring. Door het schenken van 1 eurocent van elke contactloze Bancontact betaling aan Digital for Youth, ondersteunen we dat weekend een Belgisch goed doel dat jongeren helpt doorheen de digitale wereld.”

Alle handelaars kunnen zich gratis inschrijven op www.weekendvandeklant.be.

Meer weten: Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans,
M 0478/22 37 51 - E filip.horemans@unizo.be