“We moeten opnieuw méér klanten zin doen krijgen om te gaan shoppen en daar ook van te genieten.” Dat zeggen UNIZO, Comeos en UCM bij de lancering  van hun vierde  Weekend van de klant, op zaterdag 3 en zondag 4 oktober 2020. Opmerkelijk: met dik 14.000 deelnemende handelaars (zo'n 1.000 meer dan vorige editie) is dit Weekend een absolute topeditie, en dat ondanks corona. "Het toont aan dat onze handelaars meer dan ooit klaar zijn om de klant te verwennen!" Tijdens het Weekend van de Klant willen handelaars hun klanten bedanken voor het vertrouwen door hen extra in de bloemetjes te zetten.

“Heel veel consumenten hebben ons na de lockdown van het voorjaar al opnieuw gevonden, maar het mogen er nog veel meer zijn. En wie al opnieuw komt shoppen, mag dat gerust nog wat vaker doen, onbevreesd en in alle veiligheid”UNIZO en Comeos willen bij de start van het Weekend van de Klant een positieve boodschap in de verf zetten.

De handelsorganisaties hebben de voorbije maand een uitgebreid onderzoek gevoerd naar het shoppinggedrag bij de Belgische consumenten. Daaruit blijkt dat nog altijd bijna 7 op 10 consumenten (68,70%) minder gaat shoppen dan voor de coronacrisis, bijna de helft (49,20%) geeft aan ‘shoppen niet meer leuk te vinden met al die coronamaatregelen’ en 41,20% geeft aan nog altijd ‘bang te zijn besmet te worden.’  

“Dat consumenten voorzichtig zijn, is begrijpelijk”, aldus Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. “Maar die angst is niet nodig want onze handelaars doen er alles aan om het winkelen in alle veiligheid - en tegelijk op een aangename manier - te laten verlopen. Ze slagen daar ook behoorlijk in, zoals ook tijdens dit Weekend expliciet zal blijken. Voor wie een beetje oplet, hoeft corona de shopping-pret absoluut niet te bederven.”

Winkelen is veilig
“De heropening van de winkels op zich heeft niet voor een nieuwe piek gezorgd in het aantal besmettingen”, benadrukken UNIZO en Comeos. “En in essentie houdt het naleven van de coronamaatregelen tijdens het shoppen niet meer in dan het dragen van een mondmasker, het ontsmetten van de handen en het bewaren van de nodige afstand. Het wordt tijd dat we alles weer in zijn ware proporties zien. De consument snakt naar positieve communicatie over aangenaam winkelen, ook in tijden van corona. Communicatie die oog heeft voor de te handhaven discipline, maar die tegelijk de nadruk legt op wat er wél allemaal kan, in veilige omstandigheden, dankzij de inspanningen die onze handelaars daar elke dag toe leveren.”

Dat een beetje extra positivisme, in combinatie uiteraard met verantwoord gedrag, wonderen zou kunnen doen, blijkt uit het feit dat de consument er wel degelijk naar verlangt om te gaan shoppen. Zo heeft meer dan driekwart (77,45%) zijn vertrouwde (fysieke) winkels gemist. 28,74% mist het ongecompliceerd shoppen met het gezin en een kwart (24,65%) het shoppen met vrienden en vriendinnen.

“De maatregel waarbij de bubbel om te shoppen van één naar twee personen werd uitgebreid, sprak in dat verband boekdelen. Want meteen bij het in werking treden van deze versoepeling, zagen onze handelaars veel meer klanten en werd er meer verkocht”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos, “De jongste Veiligheidsraad maakte winkelen met meer dan twee mogelijk, ook dat is een positieve evolutie. En perfect qua timing, zodat funshoppen ook echt mogelijk wordt tijdens Weekend van de Klant”

77% betaalt vaker met de kaart
Ook de verhoging van de limiet voor – hygiënische – contactloze kaartbetalingen naar €50 per transactie, onder impuls van Bancontact en Worldline, is een belangrijk initiatief dat tot op vandaag bijdraagt aan een veiligere, meer comfortabele shoppingbeleving. En met succes. Zo zegt 77% van de consumenten in de enquête sinds corona in het algemeen meer elektronisch te betalen dan voorheen. Maar het meest frappant is hier toch dat 37,47% van de consumenten aangeeft vroeger nooit contactloos te betalen en nu wel. Daar bovenop zegt nog eens 31,34% nu veel meer dan vroeger contactloos te betalen. En 7,29% geeft aan ook voor grotere bedragen dan vroeger contactloos te betalen.

Eric Spapens, Director Partnerships and Public Affairs Merchant Services bij Worldline: “Door het aanbieden van innovatieve elektronische betaaloplossingen draagt Worldline bij aan een naadloze en snelle betalingservaring voor handelaars en hun klanten. De resultaten van de enquête laten duidelijk zien dat de Belgen in toenemende mate elektronisch willen betalen, en dan vooral via contactloos. Tijdens het Weekend van de Klant wil Worldline deze betaalmethode, die als de snelste en meest hygiënische wordt beschouwd, verder stimuleren. Naar aanleiding van deze gelegenheid zijn we ook verheugd om samen met Bancontact Payconiq Company een liefdadigheidsactie te lanceren ten gunste van de vereniging 'Digital for Youth'.”

“Het aandeel van contactloze Bancontactkaart-betalingen is de laatste maanden indrukwekkend gestegen,” vertelt Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company. “Dit toont aan dat consumenten de gewoonte om contactloos te betalen steeds meer aannemen, wat volgens ons gezien het gebruiksgemak een blijvende trend zal zijn. Tijdens het Weekend van de Klant willen we iedereen extra aanmoedigen om contactloos te betalen met zijn/haar Bancontact kaart. Het is niet alleen gemakkelijk en veilig, maar je steunt er ook een goed doel mee. Per transactie gaat er een stukje naar Digital for Youth. Een organisatie die jongeren helpt doorheen de digitale wereld en zorgt voor digitale inclusie, wat op de dag van vandaag enorm belangrijk is. We raden dus iedereen aan om contactloos te betalen met zijn Bancontact kaart en zo samen onze jongeren te ondersteunen.”

Budgetbesteding wijzigt
Tijdens het afgelopen voorjaar gaven de consumenten vooral meer geld uit aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten), vakantie in eigen land (17,80%), tuingerief, planten, bloemen en tuinmeubilair (14,19%), boeken, dag- en weekbladen (11,16%) en interieur en interieuraankleding (5,85%). In de top 5 van minderuitgaven staan café- en restaurantbezoek (63,59% van de consumenten), vakantie in het buitenland (52,41%), kleding, schoenen en accessoires (51,63%), benzine en onderhoud van wagen (46,50%) en sport en recreatie (35,95%).

Op de vraag of consumenten wat ze de afgelopen maanden minder consumeerden alsnog de komende maanden (extra) gaan uitgeven, antwoordde 9,19% positief. 54,79% zegt het geld te sparen en 27,23% geeft aan het geld aan iets anders te zullen besteden. 8,79% tot slot spreekt van minder inkomsten (en heeft dus minder dan normaal te besteden) door corona (tijdelijke werkloosheid, minder opdrachten/inkomsten als zelfstandige…)

Info: www.weekendvandeklant.be

Meer weten?
Voor UNIZO: Filip Horemans
M 0478/22 37 51 – E filip.horemans@unizo.be
Voor Comeos: Déborah Motteux
M 0477/68 82 30 – E deborah.motteux@comeos.be