Je volgt vast verschillende ondernemingen op sociale media. Omdat je ze interessant vindt. Of misschien erger je jezelf wel aan de talrijke advertenties? Al klikte je vast wel eens op eentje. Geef het maar toe.

Maar hoe zit het met jouw onderneming? Ben jij aanwezig op een van de talrijke socialemediaplatformen? Of hou je je er liever ver weg van? Dat zou dan een gemiste kans zijn. Want of je het nu wilt of niet, sociale media zijn de manier om je doelgroep te bereiken. Nu én in de toekomst.

Voordelen sociale media voor ondernemingen

Het belangrijkste op sociale media is dat je actief aanwezig bent. Dat je account of pagina leeft. Want valt er weinig te beleven? Dan verdwijnt jouw geloofwaardigheid als sneeuw voor de zon. En toegegeven, je steekt best wat tijd in het onderhoud van je account(s). Maar doe je het goed? Dan pluk je deze vruchten:

  • naamsbekendheid: verschijnt jouw onderneming geregeld in de feed van jouw doelgroep? En deel je bovendien leuke en relevante content? Dan plant je een zaadje bij je volgers. Zo denken ze sneller aan jou bij een aankoop. Of delen ze jouw pagina met anderen.
  • groot bereik: iedereen is aanwezig op socialemediaplatformen. Jouw doelgroep dus ook.
  • meetbaar: de algoritmes tonen wie wat bekijkt, liket en deelt. En ook wanneer. Op basis van deze gegevens optimaliseer je je berichten nog eenvoudiger. Daardoor bereik je je doelgroep nog beter. Meten is dus weten.
  • goedkoop adverteren: je bepaalt zelf je budget. Bovendien komt je bericht meteen bij de juiste mensen terecht. In tegenstelling tot 10.000 folders waarvan er 9.995 prompt in de papierbak verdwijnen.
  • vindbaarheid: dat ene leuke bericht zorgt voor meer klikken naar jouw site. En Google houdt wel van een goede klik. Zo eindigen populaire sites hoger in de zoekresultaten.

Een actief account op sociale media zorgt voor een positief domino-effect.

Welk sociale media platform past bij jouw merk?

Goed nieuws: je hoeft niet op elk platform aanwezig te zijn. Het is wel belangrijk dat je er eentje (of meerdere) zoekt dat past bij jouw merk. Alleen zo straal je authenticiteit uit.

  • Facebook
    De jeugd vindt misschien stilaan haar gading ergens anders, toch is en blijft Facebook wereldwijd het grootste platform. Maak hier gerust een pagina voor je onderneming aan. Het mag.
  • YouTube
    Vaak een beetje vergeten, maar wat een tof platform is dit. Maak filmpjes over je producten. Deel tips en tricks. Of neem kijkers mee achter de schermen. Bovendien heb je rechtstreeks contact met je abonnees.
  • Instagram
    Dé plek om je merk in de schijnwerpers te zetten. Instagram richt zich natuurlijk op visuele content. Naast foto’s kun je met Instagram Reels ook korte filmpjes delen. Dit populaire platform trekt ook een breed publiek aan. Leent jouw merk er zich toe om leuke foto’s en video’s te delen? Dan is Instagram perfect voor jou.
    Tip: ook ondernemers die diensten verkopen, vinden hun weg naar Instagram. Als ‘product’ zetten ze dan hun onderneming of zichzelf in de verf.
  • LinkedIn
    Met dit professionele platform hou je contact met je zakelijke partners zoals leveranciers, klanten, aandeelhouders … Je merkt het: hier is minder ruimte voor frivoliteit. Op LinkedIn deel je vooral je expertise. Al wordt een persoonlijke touch wel geapprecieerd.
  • Pinterest
    Dit platform dient als inspiratiebron. Een ander kapsel of nieuwe tattoo? Zelf een bloemstuk maken? De nieuwe inrichting van je badkamer? Pinterest gaat voor het esthetische. Vooral vrouwen hebben een account.
  • Snapchat en TikTok
    Is jouw merk jong, positief en speels? Dan zijn deze twee platformen een schatkist vol potentiële klanten. Doe je maar alsof? Blijf er dan ver van weg. Je valt zo door de mand.
  • Twitter
    Twitter is dé plek om nieuwtjes te droppen en te delen. Op Twitter moet je snel en actief zijn. Vaak verschijnen gebeurtenissen eerst op dit platform en dan pas in het avondjournaal. Het heeft bovendien een trouwe achterban. Maakt jouw doelgroep daar deel van uit? Dan is een account het overwegen waard.

Dit waren de bekendste socialemediaplatformen op een rij. Waarbij we onthouden dat:

  • Facebook voor elke onderneming geschikt is.
  • Instagram en YouTube ook, als je maar creatief bent.
  • LinkedIn zich richt op zakelijke contacten. Hier is het allemaal wat serieuzer.
  • Snapchat en TikTok voor jonge, speelse merken is.
  • Twitter voor bedrijven is die snel op de bal willen spelen op het vlak van nieuwtjes en actualiteit.
  • Pinterest vooral voor heel visuele merken is.

Ondernemen via socialemediaplatformen

Sociale media bieden enorm veel potentieel. Toch als je het goed aanpakt. Twijfel je over welk platform voor jou relevant is? Wat de mogelijkheden zijn? En hoe je een account start én succesvol onderhoudt? Check dan zeker onze begeleiding Online Verkopen waarbij experten je op de juiste weg helpen.

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!