Bij omnichannel creëer je een totale merkbeleving. Dat doe je door de kanalen die je gebruikt, volledig op elkaar af te stemmen. Zo kom je naar buiten als één organisatie, altijd en overal herkenbaar voor je klanten.

Door in te zetten op omnichannel, geef je klanten de luxe om met je organisatie in contact te komen via het kanaal van hun voorkeur. Zo maak je de klantreis voor hen korter en aangenamer.

Maar daar stopt het niet. Want omnichannel omvat het hele proces. Bijvoorbeeld: zodra iemand iets aankoopt of reserveert, past je voorraad zich op de nodige kanalen automatisch aan. Bovendien kunnen klanten eenvoudig aangeven of ze het product zelf afhalen of laten leveren. Via de chatdienst stellen ze dan snel eventuele vragen over het product. Klantservice? 10 op 10.

Omnichannel succesvol uitbouwen

Het start allemaal met de communicatie naar je doelgroep. Vergeet niet dat je klanten je willen bereiken via het kanaal dat ze het liefst gebruiken. Zorg er dus voor dat alle communicatie via de verschillende kanalen loopt. Hoe pak je dat aan? Door:

  • je huisstijl uit te werken
    Bepaal eerst wat je huisstijl is: de waarden die je uitdraagt, de communicatiestijl die je hanteert tot de kleuren en lettertypes die je gebruikt. Zo herkennen je klanten je merk in een oogopslag. Op welk kanaal ook. Coolblue is een schoolvoorbeeld van omnichannel.    
  • je klanten te bepalen
    Bepaal wie je klanten zijn en via welke communicatiekanalen je ze kunt bereiken. Zorg dat iedereen binnen je organisatie deze informatie kent én gebruikt. Zo creëer je een totaalervaring voor je klanten. Of ze nu de klantendienst contacteren, een product aankopen of een advertentie te zien krijgen. De beleving en service is overal hetzelfde. Dat wil natuurlijk zeggen dat de communicatie tussen de verschillende afdelingen top moet zijn.    
  • je merk door te trekken in alle kanalen
    Zorg dat je merk herkenbaar is op alle gebruikte kanalen: van socialemediaposts, blogs, webteksten tot de folders in de brievenbus. Er zijn gelukkig softwareprogramma’s of platformen waarmee je alle kanalen samenbrengt.
    Tip: volg de resultaten van je acties op de verschillende kanalen goed op. En optimaliseer waar nodig. Zo evolueer je mee met je markt en je klant.

Voordelen omnichannel

  • Boost de klanttevredenheid
    Je klanten vinden jou via hun favoriete kanaal. Omdat alles goed op elkaar is afgestemd, verloopt alles heel organisch. Je maakt van hun klantreis een fijne trip doorheen jouw merk.
  • Win tijd door je kanalen via één platform te beheren
    Gedaan met urenlang manueel elk communicatiemiddel aan je huisstijl aan te passen. Een omnichannelplatform stemt al jouw kanalen perfect op elkaar af.    
  • Verhoog de conversie
    Je doel is natuurlijk om klanten aan te trekken en te behouden. Omdat je de kanalen afstemt op maat van je klanten, gaan ze sneller over tot aankoop. Ze kiezen hoe ze iets willen kopen: in de winkel, via de webshop, app of een advertentie. Koppel daaraan een eenvoudig retour- en terugbetalingssysteem en klanten vinden massaal hun weg naar je (online)winkel.

Nu de betekenis van omnichannel duidelijk is, is het tijd om aan de slag te gaan. Een hele uitdaging! Gelukkig weten onze experten perfect hoe je eraan begint. In de begeleiding Online Verkopen leer je hoe je omnichannel in jouw onderneming optimaal implementeert.

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!