Industriële wasserij die al 75 jaar meedraait

Ganshory NV is een industriële wasserij en droogkuis in het Brusselse Ganshoren. Het bedrijf werd in 1947 opgericht en 35 jaar later overgenomen door de familie Mesman. Sinds 2005 staan Delphine Mesman en Bart Rolies aan het hoofd van het familiebedrijf. De 15 medewerkers die er dagelijks hemden, dekens, gordijnen, tapijten en meer reinigen, vormen een mooie weerspiegeling van de demografische realiteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

8 nationaliteiten en 55+’ers

Maar liefst 8 nationaliteiten voor 15 werknemers. Het mag duidelijk zijn dat etnische diversiteit een kernwaarde is van Ganshory. Maar diversiteit gaat ruimer dan dat bij de industriële wasserij. Ook op het vlak van leeftijd wordt bewust aangeworven. Zo zijn 5 werknemers ouder dan 55 jaar. Verder werken er 13 vrouwen ten opzichte van 2 mannen.

Skills boven alles

Zaakvoerster Delphine vindt dat bedrijven vooral moeten kijken naar de competenties van kandidaten. “Iemands origine, leeftijd of gender is voor ons onbelangrijk. Wij kijken naar de skills en de motivatie die een kandidaat heeft om te werken. Dat sommige bedrijven vandaag discriminerend aanwerven, is een teken dat er nog veel werk aan de winkel is. Het is jammer dat diversiteit nog steeds geen spontaan gebeuren is”, alsdus Delphine.

De zoektocht naar talent, dat is de driver van Ganshory. Samenwerken met mensen die de doelstellingen van het bedrijf helpen realiseren. Zo creëert de onderneming automatisch een kader waar gelijke kansen (en behandeling) hoog in het vaandel worden gedragen. Competenties, talent en skills zijn daarbij de sleutelwoorden.

"Het is jammer dat diversiteit nog steeds geen spontaan gebeuren is"

Diversiteit als troef

Baljit Kaur is geboren in India en werkt nu als strijkster in het droogkuis-atelier. Zij ziet diversiteit als een troef: “Ganshory heeft mij niet aangenomen op basis van hoe ik eruitzie, maar omwille van mijn ervaring en wat ik kan. Een diverse werkomgeving creëert meer ruimte om elkaars verschillen te accepteren. Bovendien maken verschillende achtergronden en ervaringen ons bedrijf creatiever. Waardoor we onze klanten nóg beter kunnen helpen. In deze multiculturele samenleving levert diversiteit zonder twijfel een concurrentieel voordeel op.”