Capptain, opgericht in 2014 en bijna tien jaar actief, biedt een scala aan op maat gemaakte IT-oplossingen zoals websites, software en apps. Katrien Wera en haar partner Kristof, drijvende krachten achter Capptain, optimaliseerden hun bedrijf samen met UNIZO-coach An Dehoux. 

Ongeveer een jaar geleden besloten jullie het traject Bedrijfsoptimalisatie te volgen bij coach An. Waarom? 

Katrien: “We stonden op het punt een volledige rebranding door te voeren. Om onze keuzes af te toetsen en de communicatie meteen goed aan te pakken, zocht ik een klankbord. Ik was op zoek naar een netwerk en kwam via andere ondernemers op een event van UNIZO terecht. Toen ik later dit traject op de website zag staan, dacht ik: why not? En zo kwamen we bij ondernemerscoach An terecht.” 

Hoe ervaarde je het contact met An? 

Katrien: “An is een warme vrouw met een corporate-achtergrond. Ze zou de ideale klant van Capptain kunnen zijn, wat haar een waardevolle partner maakte om mee te sparren. Capptain bestaat uit mijn partner en mezelf. Het is fijn om eens een andere mening of insteek te horen.” 

Welke zaken wilde je na de rebranding zoal aftoetsen? 

Katrien: “Het hoofddoel van de rebranding was een duidelijker beeld scheppen van wat Capptain allemaal doet. Veel van onze huidige klanten weten niet dat we veel meer te bieden hebben dan websites bouwen. We wilden duidelijker formuleren waar wij meerwaarde creëren en wat onze sterke punten zijn.” 

 

We kwamen te weten wie onze ideale klant is en op welke diensten we willen focussen in de toekomst

Katrien Wera

Hoe pakte An dit aan? 

Katrien: “De eerste stap was onze missie scherpstellen. Daarna maakten we een SWOT-analyse van onze diensten en klanten. Zo kwamen we te weten wie onze ideale klant is en op welke diensten we willen focussen in de toekomst. Na elke sessie kregen we ook wat huiswerk mee. Zo had ik de tijd om alles te laten bezinken en er goed over na te denken.”  

“An deed ons inzien dat Capptain vrij uniek is. Door onze persoonlijke aanpak blijven we bijvoorbeeld bereikbaar voor klanten. Als je belt, kom je rechtstreeks bij ons terecht en niet bij een callcenter. Dat lijkt voor ons vanzelfsprekend, maar dat is het voor klanten zeker niet. We zijn heel goed in onszelf onderschatten, terwijl An er de vinger op kon leggen en ons deed inzien dat we fier mogen zijn op ons bedrijf.” 

Wat heeft het traject je opgeleverd? 

Katrien: “Naast het verfijnen van onze missie en het concretiseren van onze meerwaarde, gaf An ons ook enkele quick wins mee. Te beginnen bij case studies over de integraties en software-ontwikkelingen die we al deden voor klanten op onze website plaatsen. Zo kunnen klanten aan de hand van voorbeelden meteen zien wat we doen. Daarnaast benadrukte ze ook het belang van netwerken. Als je wil dat mensen weten wie je bent, moet je buitenkomen. Zo kunnen we ons kantoor op de Brusselsesteenweg in Overijse kenbaar maken. Verder bevragen we nu ook de behoeften van onze klanten via een korte evaluatie. We voorzien bij onze huidige klanten voorts een bedrijfspresentatie, zodat ze ons en onze diensten beter leren kennen. Bij nieuwe klanten geef ik eerst een kleine introductie van wat we allemaal doen, om daarna pas op hun specifieke wensen in te gaan.” 

“Iets waar we ook werk van moeten maken, is onze technische expertise meer in de verf zetten. An gaf terecht aan dat het delen van tips, checklists en laatste nieuwtjes potentiële klanten enkel meer vertrouwen zal geven in Capptain.“ 

Wat was de grootste eye opener? 

Katrien: “Capptain meer in the picture durven zetten. Vroeger voelde ik me ongemakkelijk om naar voor te treden en trots te zijn op wat we doen. Dat heeft An echt wel veranderd.” 

Hoe vond je tot slot de individuele aanpak van het traject? 

Katrien: “An gaf concrete tips op maat van ons bedrijf. Bovendien bracht ze me in contact met haar collega’s en breidde mijn netwerk zo vanzelf uit. Op 8 maart organiseert UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel een event enkel voor vrouwen (Female Friday, red.) in Dilbeek. Een collega van An die dat event organiseert, vroeg me of ik mijn ervaringen als jonge ondernemer in de IT-sector wilde delen en deelnemen aan het panelgesprek.” 

En ga je het doen? 

Katrien: “Jazeker.” 

www.capptain.be 

Zelf je ideeën aftoetsen met een persoonlijk klankbord? Neem een kijkje op: Begeleidingen | UNIZO

An Dehoux
Ondernemersadviseur

Nuttig voor jou