Bedrijven vinden steeds vaker de weg naar elektrisch rijden. En als bedrijf spring je maar beter vandaag al op die kar. Want kmo’s die kiezen voor een elektrisch wagenpark, realiseren een positieve impact op het milieu én besparen tegelijkertijd kosten. Dat weet Bart Massin, CEO van Stroohm als geen ander. Zijn bedrijf adviseert en ondersteunt ondernemingen in elektrisch rijden: van een toekomstbestendige car policy tot de juiste laadinfrastructuur. Hij vertelt ons hoe investeren in elektrische mobiliteit niet alleen bijdraagt aan een groenere toekomst, maar vooral hoe het in een wispelturige energiemarkt vooral kosten bespaart en fiscaal voordelig is.

Autobatterij met potentieel

Voor hij zijn bedrijf Stroohm oprichtte en zich smeet op elektrische mobiliteit, was Bart Massin 15 jaar ingenieur bij Electrabel. Hij heeft het huidig marktmodel in de energiesector mee opgezet. “Vandaag dienen we te consumeren wanneer er veel productie over is. Vroeger was dat anders: we verbruikten energie en op die vraag gingen de gas-, hydro- of biomassacentrales energie produceren. Nu is dat marktmodel omgedraaid: de consument heeft vandaag zelf meer in handen. En de elektrische auto speelt daarin een enorm belangrijke rol voor huishoudens én bedrijven”, begint Bart.

Een auto is eigenlijk een grote batterij. In België rijden 6,5 miljoen auto’s rond. Stel dat die allemaal elektrisch zijn… Het duurzaamheidsaspect dat je kan realiseren met al die batterijen door op het voordeligste moment te gaan laden, zorgt ervoor dat we veel minder afhankelijk zijn van die dure piekcentrales. Vergelijkbaar met een powerbank voor je gsm, is de elektrische auto eigenlijk de batterypack van ons huis, of bedrijf in dit geval. Een doorsnee gezin verbruikt op een dag een 10 kWh. De meeste auto’s hebben vandaag een batterij tussen de 80 tot 120 kWh. Dat betekent dat een gezin een week lang zou kunnen overleven op de elektriciteit van de batterij van zijn auto zonder 1 moment op comfort te moeten inboeten. En daar ligt een enorm potentieel voor de toekomst en zelfs vandaag al.”

Vermijd laden tijdens de ochtend- of avondpiek, daarbuiten zijn er verdomd veel uren waar het interessant is.

Laad slim en bespaar

Door slim te laden op momenten dat het elektriciteitsnet het minst belast is, kunnen bedrijven aanzienlijk besparen. Dat idee is nog te weinig ingebakken. “Een laadpaal installeren kost 2.500 euro, maar gemiddeld gaat er tijdens de levensduur van zo’n laadpaal wel 20.000 euro aan elektriciteitskosten door. Die 20.000 euro wil je natuurlijk kunnen optimaliseren door op de juiste uren te gaan laden. En dat is ’s nachts, net wanneer de meeste auto’s stilstaan, of op zonnige dagen. Vermijd laden tijdens de ochtend- of avondpiek, daarbuiten zijn er verdomd veel uren wanneer het interessant is. Niemand wil dure piekcentrales betalen. We hebben ze eigenlijk niet nodig. Laten we dat opvangen met onze autobatterijen. Da’s goedkoper, efficiënter, en duurzamer. Om het met een oneliner te zeggen: eigenlijk kunnen we perfect koken op basis van de elektriciteit van onze auto.”

Alles met een verbrandingsmotor zal fiscaal afgestraft worden in de toekomst.

Laat je adviseren

In kmo’s is fleet management vaak een bijkomende taak en is er geen fulltime vlootbeheerder, weet Bart te vertellen. “Bedrijven denken beter goed na over hoe ze elektrische mobiliteit gaan integreren in hun bedrijf. Het is belangrijk om rekening te houden met fiscaliteit op lange termijn want veel kmo’s beseffen nog niet dat alles met een verbrandingsmotor in de toekomst fiscaal zal afgestraft worden. Om een voorbeeld te geven: een plug-in hybride auto is vandaag nog 100% fiscaal aftrekbaar. De komende 4 jaar gaat dat belastingvoordeel degressief zakken naar 0% aftrekbaar. Dus elke plug-in hybride auto die je vandaag nog aankoopt, is in zijn laatste jaren niet meer fiscaal aftrekbaar. Er is te weinig kennis daarover in de kmo-bedrijven. Elektrische wagens zijn fiscaal de beste optie, maar zien we binnen de kmo-markt dat nog te weinig renderen.”

“Elektrisch is vandaag een zeer haalbaar alternatief. De investeringswaarde is uiteraard iets hoger, maar in leasing is de restwaarde van een elektrische auto natuurlijk veel hoger dan die van een diesel -of benzinewagen.” Bart’s advies is duidelijk: “Er is geen reden om niet te investeren in een elektrisch wagenpark: het is fiscaal interessant, de publieke laadinfrastructuren zijn er, en snel laden langs de autostrades is mogelijk. Maar zorg voor een goeddoordachte car policy. En als je de kennis niet in huis hebt, laat je zo nodig adviseren over de beste aanpak voor jouw bedrijf want zo vermijdt je beginnersfouten.”   

Keuze van auto(merk)

“Een veel voorkomende fout die bedrijven maken is de foute auto voor het foute profiel. Een sales profiel dat veel de baan op gaat, weinig op kantoor is en thuis niet kan laden, is bijvoorbeeld niet gebaat met een auto met een zeer slechte snellaadcapaciteit. Ik raad ook aan om verder te kijken dan de klassieke Europese automerken. Chinese merken stellen bijvoorbeeld heel hoge kwaliteitsnormen voorop en zijn zeker evenwaardig aan de Europese modellen. Ze zitten in dezelfde prijscategorie als de Europese modellen of zelfs iets eronder.”

Als je medewerkers niet op kantoor zullen kunnen laden, zal je op lange termijn enkel mensen met een oprit kunnen aanwerven.

Een doordachte laadinfrastructuur

De meeste kmo’s hebben ook nog geen beleid rond laadinfrastructuur. “Het is belangrijk dat je laadinfrastructuur tegemoetkomt aan de noden van je wagenpark,” vertelt Bart. “Da’s geen overbodige luxe want publiek laden is veel duurder door de hogere tarieven, terwijl op kantoor of thuis laden altijd goedkoper is. Veel bedrijven beginnen met 1 of 2 laadpalen, maar rekenen niet op lange termijn. Je moet je de vraag stellen: Als we binnenkort allemaal elektrisch rijden, kunnen we dat nog aan op onze site? Moeten we niet beter verhuizen? Want als je medewerkers niet op kantoor zullen kunnen laden, zal je op lange termijn enkel mensen met een oprit kunnen aanwerven… En dat is misschien geen goed selectiecriterium.” 

Een andere fout in datzelfde thema: “Als je medewerker dan toch gebruik maakt van een publieke laadpaal, maak dan kostenafspraken, want een ‘rot-op-tarief’ voor volledig opgeladen auto’s die openbare oplaadplaatsen inpikken, durft optellen. Een goede carpolicy bespaart je veel geld!”

Practice what you preach?

Het is een open deur intrappen. Uiteraard rijdt iedereen bij Stroohm vanaf dag 1 elektrisch. "We hebben serieuze investeringen moeten doen, maar dat heeft ons ook opgebracht," zegt Bart. "En duurzaamheid is niet altijd duurder. We zijn gestart met tweedehands Tesla's met gratis supercharging op het Tesla-netwerk. De kosten die we hiermee hebben bespaard, hebben we kunnen investeren in de groei van ons bedrijf."

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!

Ook jouw energie in eigen handen nemen?

Een vraag over je energiefactuur, over energiesteun, over het hoe en wat van jouw energietransitie... De UNIZO Energielijn versterkt jou met informatie, tips en advies op alle energiefronten.

Hier vind je de gebundelde info

Nuttig voor jou