In Ardooie vind je Yzer Fashion, de kledingwinkel van zussen Els en Hilde Van Daele. Zij namen de winkel over van hun moeder. Samen met hun team van twintig verkoopsters en drie flexijobbers proberen zij hun klant zo goed mogelijk van dienst te zijn.

“Wij hebben een heel groot aanbod aan kledij, ook vaak van Belgische merken”, begint Els. “Wij zijn fan van Belgische merken omdat ze gemaakt worden met de Belgische pasvorm in gedachte. Ze zijn dus echt gemaakt op het lijf van de Belgische vrouw. We verkopen alles van suite-kledij tot vrijetijdskledij.” Els en Hilde kopen samen de kledij aan die ze bij Yzer Fashion verkopen. “Een van onze sterktes is dat mensen zich hier niet gegeneerd moeten voelen over hun maat. Ze moeten zich niet afvragen of iets wel zal passen en of ze naar een keten zullen moeten om hun maat te vinden. Wij bieden een groot maatbereik aan in al onze kledij van maat 34 tot 54 voor dames en van 44 tot 64 voor heren”, vertrouwt Els ons toe. “Klanten kunnen dus zonder schroom vragen naar hun maat en zullen evenveel keuze hebben in maatje 50 als in maatje 36.”

Klanten kunnen bij ons terecht voor alle soorten kledij in een groot maatbereik.

Els Van Daele, zaakvoerder

Persoonlijk contact

Bij Yzer Fashion kan je terecht voor al jouw modenoden. Maar het grote aanbod zorgt meteen ook voor een moeilijkheid: “Voor de klant is het soms moeilijk om te vinden wat ze zoeken. Ons verkooppersoneel is er dan om je bij te staan. Wij halen graag alles uit de kast voor onze klanten.” Je kan rekenen op persoonlijke hulp en gepersonaliseerd advies. “Ik heb liever dat onze verkoopsters niet verkopen, dan dat ze iets opdringen waarvan de klant later spijt gaat hebben. De klant moet mooi naar buiten gaan, dat is het belangrijkste”, zegt Els. “Als het niet mooi is, zullen we dat dus ook zeggen, of proberen we de situatie zo te keren dat de klant iets anders past.”

Vaste klant Marleen Seynnaeve beaamt dit: “Ik  shop niet graag en ik kom dus graag naar Yzer Fashion, omdat je hier heel goed geholpen wordt. Je kan aan iedereen, inclusief de verkopers vragen of iets je staat en krijgt altijd een eerlijk antwoord. Als vaste klant heb ik hier een semi-vaste verkoopster en zij kent mijn smaak en stijl heel goed. Ik kan hier dus aankomen, mij installeren in het pashokje en dan brengt zij mij dingen die ik kan passen.”

Zussen Els en Hilde Vandaele (Yzer Fashion) met trouwe klant Marleen (midden)

Hilde pikt meteen in dat Yzer Fashion nog een stap verder gaat en ook personal shopping aanbiedt: “We gaan daar een stap verder. Sommige klanten hebben weinig tijd en hebben bijvoorbeeld wel een outfit nodig voor een speciale gelegenheid. Zij geven ons dan hun maat door, een foto met hun haar- en oogkleur op en de voorkeur van outfit. Wij reserveren voor hun een verkoopster die ook de outfits voorbereid. Alle outfits worden dan klaargelegd en wanneer de klant toekomt kan die meteen beginnen passen.”

Services

Ook kledingwinkels moeten constant blijven innoveren en veranderen, vinden Hilde en Els. “In 2008 hebben we de mannenafdeling aan onze winkel toegevoegd”, vertelt Els, waarop Hilde toevoegt: “We kunnen nu nagenoeg het hele gezin kleden.” Els gaat onverstoord verder: “We hebben een eigen retouche-afdeling. We bieden niets op maat gemaakt, maar wel op maat afgewerkt. Onze retoucheurs hebben echt veel trots in hun werk.” En Hilde laat ook vallen dat Yzer Fashion een webshop heeft. “Ik denk dat het tegenwoordig onmogelijk is om nog een winkel te hebben zonder een online component. Onze eerste webshop lanceerden we in 2016 en onlangs hebben we een nieuwe webshop.”

Yzer Fashion organiseert ook events, waaronder bijvoorbeeld een High Tea event. Hier krijgen dames die een aankoop doen gratis thee of koffie en gebak aangeboden. Els vertelt vol enthousiasme verder: “We organiseren ook een Ladies Night in februari, waar je een maaltijd krijgt en kan kijken naar een defilé. En we doen mee aan de week van de Belgische mode.”

Marleen geeft toe dat ze zo’n events aan zich laat passeren: “Ik vind shoppen al niet plezant en wordt afgeschrikt door de drukte die zo’n event met zich meebrengt. Maar ik kan mij wel voorstellen dat er vaak nieuwe klanten op afkomen die anoniem willen blijven en gewoon ongestoord een kijkje willen nemen.” Els geeft toe dat dit soms de keerzijde is: “Op zo’n Ladies Night komen er vaak mensen onze winkel een beetje aftasten incognito om dan later op een minder druk moment terug te komen.”

Ligging

Van overal zakken klanten af naar Ardooie om te shoppen bij Yzer Fashion. Ook Marleen, bijvoorbeeld, zakt af van Roeselare: “Het komt eigenlijk niet in mij op om ergens anders te shoppen. Ik hou van het familiale karakter van Yzer Fashion. Ik ben afkomstig uit Ardooie en ken de zaakvoerders dus ook al van toen ik jong was. Mijn man en ik vinden het ook tof om naar een zaak te gaan waar de zaakvoerder nog mee in de winkel staat. Het persoonlijke contact dat je hebt met je winkelier is echt belangrijk. Ik vind het fijn dat ze mij hier kennen.”

Het persoonlijk contact met je winkelier is echt belangrijk. Ik vind het fijn dat ze mij hier kennen.

Marleen Seynnaeve, klant

Els geeft aan dat ze echt blij is met hun ligging: “Wij zijn echt helemaal lokaal. We hebben hier alles wat we nodig hebben, inclusief veel parkeergelegenheid en zelfs een privéparking voor ons cliënteel.” Doordat de winkel niet in een drukke winkelstraat ligt, weet je ook dat mensen hier echt voor Yzer Fashion komen: “We liggen niet op een route waar mensen al shoppend binnen en buiten lopen. Ze komen echt naar hier voor de winkel.”

Familiebedrijf

Yzer Fashion is een echt familiebedrijf. “Volgend jaar bestaan we al 80 jaar”, glundert Els. “Uit de marktkraam van een tante en nonkel van mijn moeder is de winkel ontstaan. Op deze locatie is mijn moeder in 1968 begonnen. Eerst met 5 kleedjes, en wanneer die een week later verkocht waren, met 10 kleedjes. En zo is dat eigenlijk blijven groeien.” Els herinnert zich nog het moment waarop haar moeder zich afvroeg of lange broeken voor dames iets was dat ze konden verkopen.

“Ons mama wilde absoluut dat wij studeerden, want zij mocht dat niet”, vertelt Els verder. “Ze wilde ons eigenlijk niet betrekken bij de zaak. Toen ik mijn eerste job had in een secretariaatsfunctie, verveelde ik mij na 6 maanden al dood. Ik vond dat echt niet fijn en heb toen gevraagd of ik toch niet in de winkel mocht werken. Ik herinner mij nog dat ons ma zei: ‘Je mag in de winkel komen en proberen voor 6 maanden. Als het niet goed is, zal ik het je zeggen. Het is niet omdat je mijn dochter bent, dat je het daarom goed zal doen.’ Ons Hilde heeft ook eerst op een ander gewerkt en na een jaar en half wilde ook zij in de winkel stappen. En zo is het begonnen eigenlijk.” Hilde en Els zijn, volgens hun personeel, yin en yang qua bazen en vullen elkaar goed aan.

Al is het runnen van zo’n familiebedrijf niet altijd makkelijk, want beide vrouwen zijn ook persoonlijk aanwezig in de winkel. Hilde: “We proberen een soort beurtrol in te voeren om elkaar af te lossen, maar dat lukt niet altijd. We proberen ons leven te beteren.” (lacht) Els pikt in dat ze inderdaad streven naar meer work-life balance, maar dat het toch pittig is: “Privé schiet er vaak wel aan over, zeker als je dingen in je huishouden wil doen. Ik ben blij dat we het met twee doen.”

Hilde voegt doe dat dit met de nieuwe generatie wel eens zou kunnen veranderen: “Zij kiezen voor life-workbalance. Ik merk dat bij mijn kinderen, maar ook in onze groep. De nieuwe generatie staat meer open voor werken om te leven dan omgekeerd.”

Het is bijna zover: we vieren de Winkelhier Week!

We zetten van 27 mei tot 1 juni 2024 onze Belgische winkelhiers in de schijnwerpers. Ons doel is om het belang van lokaal winkelen te benadrukken door de vele facetten van onze winkelhiers te belichten.

Tijdens de Winkelhier Week zal UNIZO via verschillende kanalen aandacht besteden aan deze campagne. En als zelfstandige ondernemer speel je daar een cruciale rol in. Jullie zijn de gezichten van onze lokale economie, de drijvende kracht achter levendige winkelstraten. Moedig daarom jouw klanten aan om te benoemen en te delen wat ze zo speciaal vinden aan hun winkelhiers. Laten we samen de Winkelhier Week tot een groot succes maken!

Nuttig voor jou