Michel Poels maakt als zelfstandige in bijberoep onder de naam CIWELD fietskarren en metaalconstructies. In hoofdberoep is hij productiechef in de staalindustrie, waardoor hij eigenlijk bijna altijd aan het werk is. “Zolang je energie haalt uit je werk en je een probleem kan oplossen voor je klant, is er in mijn ogen geen probleem”, zegt hij. 

“Je zou Michel best kunnen omschrijven als een berekende durver”

Ondernemersbegeleider An Wouters

Michel verhuisde recent naar Lier, waar ook zijn atelier is en we een kleine rondleiding krijgen. “Eigenlijk was het de bedoeling dat dit ons tuinhuis werd, maar vlak na de verhuis ben ik met CIWELD begonnen en heb ik het hier getransformeerd tot werkplaats”, legt hij uit. “Binnen dit en een halfjaar wil ik verhuizen naar een groter pand om aan de projecten van CIWELD te werken. Alles hangt natuurlijk af van het budget dat ik tegen dan heb opgebouwd.”  

Het schoolvoorbeeld van een ondernemer 

“Ik omschrijf Michel eigenlijk als een berekende durver”, zegt An Wouters, ondernemerscoach bij UNIZO provincie Antwerpen. “Zijn passie is zo groot, dat Michel altijd recht op zijn doel afgaat. Michel ging steeds meteen aan de slag met de zaken die we bespraken tijdens onze contactmomenten, waardoor hij het schoolvoorbeeld van een ondernemer is. Daarbovenop is hij ook nog eens commercieel ingesteld, iets wat ook een pluspunt is.” 

Gemoedsrust dankzij de focus 

Waar Michel en An ook aan hebben gewerkt tijdens het traject Starten, is de focus van CIWELD. “Als gepassioneerde ondernemer wil je in het begin alles tegelijk doen en alle opdrachten die op je pad komen aannemen. Je weet niet wat je aan het doen bent en hebt geen zicht op je cijfers”, legt Michel uit. “An moest op een bepaald moment vragen wat ik het liefste doe en waarop ik wou focussen. Ik heb van haar geleerd dat ik moet doen wat ik graag doe en waar er een markt voor is, en dat ik dus moet durven kiezen. Het heeft me zelfs rust gegeven om die focus en realistische doelstellingen te hebben. Ik begon met een passie, maar ik ben door de begeleiding een ondernemer geworden met een visie.” 

Michel heeft zich sinds het laatste gesprek van de begeleiding ook zo goed mogelijk aan het plan gehouden, zoals de doelstellingen die hij neerschreef in zijn visie. “Dat is fijn om te horen”, lacht An. “Je maakt samen met de ondernemer zo’n plan op en hoopt dat de ondernemer nadien ook echt doelgericht gaat ondernemen en niet zomaar doet wat de dag brengt. We zeggen als ondernemerscoach altijd dat het businessplan een werkinstrument is dat o.a. kan dienen om bij te sturen waar nodig”, zegt An.  

Een industriële vibe 

“We hebben ook gekeken naar de branding van CIWELD, welke eerder een corporate uitstraling had”, zegt An. “De zwarte, witte en rode tinten gaven een industrieel gevoel en sprak de beoogde doelgroep niet aan. De doelgroep van Michel zijn vooral mensen die houden van fietsen en de natuur en hun fiets ook willen gebruiken als transportmiddel. Dat kon ik niet voelen in de bestaande huisstijl.” 

“Vandaar dat ik nu donkergroen als hoofdtint heb, waarop ik ook al positieve reacties kreeg”, vult Michel aan. “Ik vermoed dat ik mijn branding eerst wilde laten lijken op de branding van grote staalproductiebedrijven, omdat dat ook was wat ik kende. Ik moet An gelijk geven en zeggen dat het nu veel meer klopt.” 

Authenticiteit wint altijd 

“Bijgevolg heb ik geleerd dat ik authentiek moet blijven. Wanneer ik in het begin over CIWELD sprak, sprak ik altijd over ‘wij’, alsof ik al een heel team achter mij had staan. Dit is natuurlijk raar aangezien ik CIWELD alleen run. Mijn kracht is net dat mensen een gezicht kunnen plakken op mijn logo en bedrijfsnaam. Ik ben het aanspreekpunt van CIWELD en ik los een probleem van de klant op, dat is mijn troef”, eindigt hij. 

Klaar om je eigen zaak te starten? En/of wil je meer info over het traject Starten?