Annelies Hermans (links) en Nadine Van der Kerken (rechts)Annelies Hermans (links) en Nadine Van der Kerken (rechts)

Nadine Van der Kerken verkoopt onder andere brood, pistolets, salades, sapjes, wraps en charcuterie in haar winkel Foodies in Geel. Ondanks dat ze uit een zelfstandig gezin komt en altijd in deze sector heeft gewerkt, verliep opstarten toch moeizaam. “Er was altijd wel een ander probleem met een pand, en dat was toen heel demotiverend voor mij. Ik wilde eigenlijk bijna opgeven en niet meer beginnen als onderneemster.”

Nadine heeft voornamelijk ervaring opgebouwd in een groentewinkel in Westerlo en bakkerij Van Thielen in Geel. “Ik heb intussen ook in een kledingwinkel gewerkt, wat uiteindelijk niet helemaal mijn ding was. Toen ik daar was gestopt, heb ik nagedacht over wat ik wil, en dat was gewoon echt een eigen zaak uitbaten. Ik ben dan op zoek geweest naar panden en in begeleiding gegaan bij Annelies.”

Jammer genoeg was het zoeken naar panden niet meteen een succes, en hebben Nadine en ondernemersbegeleider Annelies Hermans vooral hierop gefocust tijdens het starterstraject. Nadine wilde vorige zomer open gaan, maar er was altijd wel een probleem met het vinden van een geschikt pand. “Net toen ik wilde opgeven, belden de mensen die hierboven wonen dat het pand zou vrijkomen”, zegt Nadine.

Cheerleader

Annelies is tijdens het traject niet diep ingegaan op het businessplan van Nadine. “Ik merkte heel snel dat ze veel ervaring had in de sector en dat zij dit gewoon heel goed aanvoelde. Ze moest dus absoluut niet meer van 0 gaan uitzoeken of er wel een doelgroep is.” Vooral het pand vormde een probleem. “Onze zoektocht was wel een goed voorbeeld van hoe vergunningen tegen jou kunnen werken en dat alle rompslomp daarrond voor heel veel vertraging en frustratie zorgt. Door op een andere locatie te zitten of door de ruimte die je ter beschikking hebt, kan er wel wat veranderen aan je marktonderzoek omdat je een ander publiek hebt. Ik heb dan ook de rol van cheerleader op mij genomen wanneer Nadine het niet echt meer zag zitten door de zoektocht naar een geschikt pand”, zegt Annelies. “Ja, en die morele steun van Annelies was op momenten ook wel echt nodig”, beaamt Nadine.

Nadine: “Ik wil echt de lokale ondernemers steunen, de producten die je niet overal kan vinden.”

Lokale producten

Foodies is een combinatie van een bakkerij en koude producten die je in de koeltoog kan vinden. “Die producten, waaronder koude schotels, salades, wraps en sapjes, verkopen heel goed. ’s Avonds is de koeltoog ook altijd helemaal leeg. Ik denk dat dat komt omdat mensen tegenwoordig minder snel lunch mee naar hun werk van thuis. Ze komen hier dan snel een salade of een broodje halen”, legt Nadine uit.

“Die sapjes van JusRé verkopen ook echt heel goed. Een jonge vrouw is hiermee is gestart, en het geeft voldoening om haar te steunen door die sapjes hier te verkopen. Ik verkocht ook eerst granola en repen van een andere ondernemer, die intussen in de warenhuizen liggen. Ik ben dan ook meteen gestopt met die producten hier aan te bieden. Ik wil echt de lokale ondernemers steunen, de producten die je niet overal kan vinden.”

Tijdens het afnemen van het interview lopen er continu klanten binnen en buiten. Toen Nadine net open ging, in februari, was dit nog niet zo. “De eerste twee maanden waren heel onzeker voor mij. Ik vroeg me constant af of ik wel gelanceerd geraakte en dat mensen hun weg zouden vinden naar mijn winkel. Nu kan ik toch zeggen dat het goed draait, en dat mond-aan-mond reclame mij heeft vooruit geholpen."

Tekst & foto: Jilke Tielemans

Nood aan een individuele begeleiding op jouw maat en op maat van je onderneming?