UNIZO bevraagt handelaars over autoluwe binnenstad

Stad Brugge maakt zijn hoofdwinkelstraat, de Steenstraat, voortaan elke dag van 13 tot 18 uur autovrij. Dat heeft het Brugs stadsbestuur afgelopen maandag beslist. Burgemeester De fauw gaf aan dat deze beslissing werd genomen na een positieve evaluatieperiode. Op wat baseert Stad Brugge die evaluatie? Want UNIZO weerlegt die positiviteit met objectief cijfermateriaal. Die verzamelde de ondernemersorganisatie via een uitgebereide mobiliteitsbevraging. Wat blijkt: 91.5 % van de handelaars evalueert de testperiode als geen verbetering.
Stad Brugge luistert niet naar alle handelaars In totaal verzamelde UNIZO Brugge ruim 150 respondenten, allen met handelszaak op Brugs grondgebied. 109 daarvan hebben hun handelszaak in de binnenstad. 52 handelaars geven aan dat hun bereikbaarheid met deze maatregel verslechterd is. 45 gaven aan dat de situatie gelijk gebleven is. Slechts 9 handelaars gaven aan dat de situatie verbeterd is. Drie handelaars bleven neutraal. Met andere woorden: handelaars evalueren deze nieuwe maatregel helemaal niet positief, integendeel. 91.5 % van de handelaars geeft aan dat de autoluwe testperiode geen verbetering is. 54% kende zelfs een voelbare omzetdaling!

“Stad Brugge heeft duidelijk zijn huiswerk niet gemaakt”, laat Brecht Clyncke, regioverantwoordelijke bij UNIZO, weten. “Ik vraag mij af waar Stad Brugge de positieve evaluatie bij handelaars haalt. Wellicht na overleg met Dirk Vanhegen, voorzitter van het Brugs Handelscentrum. Dirk gaf eerder in de media aan achter de autoluwe winkelstraat te staan. Logisch, gezien zijn achterban hoofdzakelijk in de gouden ‘toeristische’ driehoek gevestigd is. Zijn achterban is veel minder gebaat met een vlotte bereikbaarheid. Maar wat met alle andere honderden handelaars/ondernemers in de binnenstad die zich niet richten op toerisme? Voor hen is een vlotte bereikbaarheid voor klanten, leveranciers en medewerkers cruciaal (bv. dagbladhandelaar, bakkerij, slagerij, meubelzaak, traiteur,…). Allemaal type handelszaken die de laatste jaren verdrongen werden uit het Brugse straatbeeld. Dat terwijl Dienst Economie van Stad Brugge heel wat moeite doet en middelen investeert om net die handelszaken naar Brugge aan te trekken. Is dat niet water naar de zee brengen? Het zijn allemaal handelszaken die een aantrekkingskracht zijn voor de noodzakelijke woonfunctie in de binnenstad. Op lange termijn is een handelscentrum die 100% geënt is op toerisme, geen economisch gezonde situatie. UNIZO gelooft er sterk in dat je pas een succesvolle, relevante handelskern kan blijven als er een gezond ecosysteem is tussen toeristisch en lokaal winkelaanbod. Samen, hand in hand. De afhankelijkheid van de internationale toerist kwam pijnlijk bloot tijdens Corona. Brugge bloedde.”

Druktebarometer in plaats van permanent verbodsteken
“Uiteraard is UNIZO Brugge voorstander om straten af te sluiten bij overbevolking. Veiligheid boven alles. Maar een permanente verkeersvrije zone? Wat gaat men doen op een natte, druilerige herfstdag? Is een vlotte bereikbaarheid net dan niet wenselijk? Tijdens Corona werd de druktebarometer in het leven geroepen. Waarom werkt men dit systeem niet verder uit en sluit je de straten enkel af als het echt onveilig is?”

50% van de handelaars heeft baat bij extra kortparkeerplaatsen
UNIZO Brugge raadt het stadsbestuur aan om het systeem van gratis kortparkeren massaal uit te breiden. “Daarmee verhoog je voelbaar de bereikbaarheid en creëer je een positieve perceptie. Door de korte parkeertijd verhoogt de kans op een vrije bovengrondse parkeerplaats. Handelaars met een lokaal winkelaanbod zullen zich opnieuw in het Brugs centrum nestelen ten gunste van de leegstandproblematiek. Stad Kortrijk is hiervan het schoolvoorbeeld. In de UNIZO-bevraging zegt 50% van detailhandelaars in het centrum (en ondernemers in de dienstensector) baat te hebben bij extra gratis kortparkeerplaatsen. Het is een nagel waar UNIZO Brugge de voorbije 10 jaar op klopte en zal blijven op koppen”, aldus Clyncke.

Nuttig voor jou