Tekst & foto: Jilke Tielemans

Boris Horemans heeft eind vorig jaar niet één, maar twee ondernemingen gestart. Enerzijds is hij met Quaternuum boekbinder, iets wat hij zelf een ‘uit de hand gelopen hobby’ noemt. Anderzijds heeft Boris in zijn vorige job al ervaringen opgedaan als copywriter, en heeft hij zo ook Schrijverij Scribendum uit de grond gestampt.

Een boekbinder is niet de doorsnee ondernemer die je elke dag tegenkomt, maar toch heeft Boris zijn weg hier goed in gevonden. “Ik ben geschiedkundige van opleiding, waardoor ik veel oude boeken kocht voor mijn studies en onderzoek. Om wat geld te besparen kocht ik boeken die in slechte staat waren, maar na een tijdje vroeg ik me af hoe ik die stapel kon opkalfateren.” Zo gezegd, zo gedaan, want Boris begon vervolgens met verschillende opleidingen, waardoor hij zichzelf nu een ervaren boekbinder kan noemen.

Zo heeft hij onlangs een mooie opdracht binnengehaald voor het Afrikamuseum. “Het is de tweede opdracht die ik nu doe voor hen. De directeur van het Afrikamuseum gaat dit jaar met pensioen. Het team had zelf een afscheidsboek gemaakt, maar zochten een boekbinder om dat mooi in te binden. Onlangs werd ik ook gecontacteerd door iemand die het oorlogsdagboek van haar overleden moeder wou laten inbinden. Dat zijn toch prachtige en ook heel emotionele projecten.”

“Eigenlijk is netwerken zoals leren fietsen. Ooit wordt dat echt plezant!”

De vraag die Boris zichzelf stelde was of hij hier wel genoeg mee zou verdienen. “Ik heb altijd wel begrepen dat ik het boekbinden heel graag doe, maar ik twijfelde of dit wel genoeg was om van te leven. Ik moest er nog iets bij doen, en zo ben ik bij het copywriten terechtgekomen. Ik heb voor mijn werk in loondienst altijd heel veel geschreven, en mensen vertelden me ook dat ik hier sterk in ben. Het is erg fijn om twee dingen te combineren die me zo nauw aan het hart liggen.” De meeste ondernemers weten dat alle begin moeilijk is, en dat was voor Boris niet anders. “Ik vind het wel een moeilijke markt om in te starten, het is nog zoeken naar hoe ik de juiste klanten bereik.”

Netwerken, netwerken, netwerken!

Fysiek en online aanwezig zijn met je bedrijf, is iets wat Jolien Arijs, ondernemersbegeleider bij UNIZO provincie Antwerpen, ook nog eens aanhaalt. “De mensen die op zoek zijn naar een boekbinder kunnen Boris gemakkelijk online vinden. Maar als ik op zoek ben naar een copywriter, heb ik een gigantisch aanbod van duizenden copywriters. Daarin gaat Boris zich moeten versterken door fysiek te netwerken en zijn pitch klaar te hebben.”

“Jammer genoeg is dat netwerken niet iets wat van nature in mij zit”, zegt Boris. “Ik heb lang op de unief gewerkt waar ik ook aanwezig was op congressen en recepties. Ik was toen altijd diegene die aan de kant stond te wachten tot het gedaan was. Er zijn mensen die de zaal binnenkomen en meteen vertrokken zijn. Ze spreken iedereen zonder problemen aan. Dat is toch iets wat ik mezelf wat meer zou moeten aanleren.” Jolien heeft er alleszins vertrouwen in. “Eigenlijk is netwerken een beetje zoals leren fietsen. In het begin is dat met vallen en opstaan. Daarna stap je op je fiets en ben je vertrokken. Ooit wordt dat echt plezant!”

Begeleidingstraject met Jolien Arijs

Boris heeft het traject Starten bij Jolien gevolgd. “We hebben veel gepraat over waar Boris juist naartoe zou willen gaan met zijn onderneming, hoe hij dit gaat aanpakken, en hoe hij zich als ondernemer professioneel in de markt zou zetten.” Daarnaast heeft Jolien handvaten aangereikt waar Boris als ondernemer ook écht iets mee kon. “Ik denk dat de sterkte van Jolien is dat ze heel veel vragen stelt zonder daarbij zelf heel veel te willen zeggen. Ze laat je vooral heel veel nadenken over het hoe en waarom van je onderneming. Dit heeft voor mij wel veel in beweging gebracht.”

Wil jij ook de begeleiding Starten volgen en je laten begeleiden door een expert? Neem hier dan eens een kijkje: www.unizo.be/starten