Europa en de Belgische overheid zijn al enige tijd bezig met het digitaliseren van het facturatieproces van ondernemingen. En dit om meerdere redenen: denk aan fraudebestrijding, maar bovenal om dit administratieve – en daarom ook tijdrovend - proces drastisch te vereenvoudigen. Nieuwe deadlines loeren om de hoek: vanaf 1 maart 2024 is het zelfs al verplicht voor facturen gericht naar de overheid. "Het is van moeten”, zoals ze zeggen, maar gelukkig zijn er ook enkele voordelen aan verbonden voor ondernemers.  

Wat context: Belgische bedrijven sturen jaarlijks gemiddeld 1 miljard facturen. Uit cijfers van boekhoudsoftwarebedrijf Horus Software blijkt dat 36% van de Belgische kmo’s nog papieren facturen via de post verstuurt. Dit moet anders, want door te digitaliseren maak je het voor alle partijen gemakkelijker: de onderneming, de andere partij én de eindconsument. Er wordt geschat dat bedrijven en overheden die nu al aan e-facturatie doen, jaarlijks 1,6 miljard euro besparen.  

Ondernemers moeten dus mee springen in dit verhaal, want vanaf 1 januari 2026 moeten alle ondernemingen in België aan e-facturatie doen. Vanaf 1 maart 2024 is dat zelfs al verplicht voor openbare aanbestedingen boven de 3000 euro. Een grote, soms complexe overstap voor ondernemers. Maar in die transitie, zitten ook enkele opportuniteiten:  

  1. Weg met overbodige administratie  

Met e-facturatie automatiseer je een proces dat anders manueel gebeurt. Door manueel te werken, verlies je meer tijd met elementen in te vullen, te dubbelchecken, op te maken, ... ook moet je dan een brief of mail opmaken en deze versturen naar de juiste persoon. Daarna zou je je factuur nog moeten archiveren op een logische en overzichtelijke plaats. Deze rompslomp wordt enorm beperkt van zodra je een e-facturatiesysteem implementeert in jouw onderneming.  

  1. Minder fouten, meer zekerheid  

In de eerste plaats wordt de kans op fouten aanzienlijk kleiner. Logisch ook, als je het merendeel van het werk overlaat aan een softwareprogramma. Ook het verzenden en opvolgen ervan is een pak betrouwbaarder, in tegenstelling tot een factuur die potentieel zoekraakt bij de post of in je spamfolder. Daar hoef je dus al niet meer van wakker te liggen 😉.  

  1. Opgeruimd staat netjes 

Gedaan met archiveringsdozen die zich opstapelen in de stockruimte. Vanaf nu staan al je facturen netjes digitaal gerangschikt zodat je ook veel sneller kan zoeken naar een bepaalde factuur. Dat wil ik ook zeggen: gedaan met onnodig printwerk én verplaatsingskosten. Een extra duurzame ‘win’ dus. 

Het zijn slechts enkele van de voordelen voor jou als ondernemer. Benieuwd naar andere opportuniteiten? Of ben je op zoek naar enkele basisantwoorden over e-facturatie? Schrijf je dan in voor onze gratis en online Digitale Adviesdag: win tijd en geld met e-facturatie op dinsdag 30 januari met sprekers zoals minister van Financiën Vincent Van Peteghem, Wouter Bollaert (adviseur-generaal a.i. bij de FOD Financiën), Jack Hamande (directeur-generaal digitale transformatie, BOSA) en meer! 

Schrijf je in

Nuttig voor jou