Freelancers die al een tijdje aan de slag zijn, botsen meestal op het punt waarop ze wel heel druk aan de slag zijn maar ondanks hun harde werk nog niet heel veel verdienen. Het is nu tijd voor een nieuwe fase van jouw freelance business! Je hebt werk genoeg maar moet dit nu gaan omzetten in rust en geld.

Als startende freelancer zijn veel dingen wel gewoon oké om even te doen, sommige dingen deed je misschien zelfs uit noodzaak. Maar nu je bent aangekomen in deze nieuwe fase, is het tijd om jouw onderneming even opnieuw te bekijken. Wacht hier niet te lang mee want door dit uit te stellen, stel je jouw groeiproces uit.

Kies je klanten zelf!
Als startende freelancer neem je vaak gewoon elke opdracht die je te pakken kan krijgen. Je bent in overlevingsmodus en in een constante zoektocht naar geld en klanten. Een prima mindset om te starten als freelancer maar om door te groeien naar een volgend level van freelancen, zal je deze achter je moeten laten.

Het is nu tijd om keuzes te maken! Kies welke diensten je wil aanbieden en voor welke klanten je wil werken. Door deze keuzes te maken, haal je meer uit je tijd. Je wil niet langer jouw kostbare tijd besteden aan kleine klanten die uiteindelijk weinig opbrengen.
Maak voor jezelf een overzichtje van de diensten waar je meer op wil inzetten, waar je energie uithaalt, goed in bent en nog verder in wil specialiseren. Doe vervolgens hetzelfde met je klanten. Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Op welke manier wil je met deze klanten samenwerken. Lange termijn, korte termijn, vanuit je eigen kantoor of bij de klant zelf,…
Zo kan je voor jezelf een goede lijn aanhouden van opdrachten die je leuk vindt én geld opbrengen.

Bovendien zullen jouw huidige klanten en referenties bepalen wie je volgende klanten zijn. Je wil jezelf in de markt zetten als specialist in jouw vakgebied en daar een correct uurtarief voor kunnen vragen.

Maak de shift van uurtarief naar vaste prijs

Je hebt al verschillende opdrachten tot een goed einde gebracht. Je kan nu al vrij goed inschatten wat een klant van je verwacht en hoeveel tijd je ervoor nodig hebt. Meer zelfs, in de meeste gevallen heb je er nu minder tijd voor nodig dan bij je eerste opdrachten. Helaas kan je die ervaring en snelheid niet steeds omzetten in een hoger uurtarief. Jouw concurrenten zullen immers ook vertellen dat zij echt supergoed zijn in de materie. Hoe was je zelf toen je pas startte!?

Door een vast budget voorop te stellen zet je je boven deze prijsconcurrentie. Het wordt alleen nog beter als je je klant kan overtuigen met verschillende pakketten van jouw diensten. Jij geeft dan blijk van jouw inzicht in de noden van je klant en hij/zij kan zelf kiezen op welk niveau hij met jou wil samenwerken. En natuurlijk hoef je hier niet steeds heel erg strikt aan vast te houden maar in plaats van kortingen te geven kan je beter extra diensten aanbieden. Let er wel op dat je dit steeds goed registreert.

Zorg voor terugkerende inkomsten

In je opstartfase hou je meestal vast aan het uurtje-factuurtje model. Na een periode van hard werken volgt er een mooie beloning. Maar na een vakantieperiode volgt er dan weer helemaal niets. En aan het eind van elke opdracht is het toch een beetje stressen om snel weer een nieuwe te vinden. In onze volgende fase willen we deze stress en onzekerheid tot een minimum beperken.
We gaan op zoek naar een vaste inkomstenstroom en die vindt je het makkelijkst bij je bestaande, tevreden klanten.

Kijk eens naar je projecten en stel je de vraag met welke blijvende diensten je je klanten na oplevering van het project zou kunnen blijven ondersteunen.  Als zij tevreden zijn over je werk, zullen zij zeker open staan voor een samenwerking op lange termijn. Je hoeft dit ook niet duur te maken, als je er binnenkort in slaagt om een aantal klanten in dit systeem te krijgen wordt dit een makkelijk vol te houden routine die toch een aardig bedrag opbrengt. En wie weet kan je dit ooit uitbesteden of automatiseren.

Ontwikkel je eigen marketing strategie

Sommige freelancers vinden voldoende opdrachten in hun eigen netwerk of hebben genoeg aan mond-aan-mond reclame om de opdrachten netjes aan mekaar te rijgen. Maar voor de meeste onder ons is dat niet genoeg om de agenda te vullen. Denk dus na over je eigen marketingstrategie,

Huur zelf freelancers in om je te helpen

We noemen freelancers ook wel eens solo-ondernemers. Maar uiteraard wil dat niet zeggen dat ze echt àlles alleen doen. Vele freelancers laten zich bijstaan door een boekhouder, huren iemand in om een website te bouwen, te helpen met de marketing,… Dat vinden we logisch. Maar ook voor stukjes van opdrachten die minder in uw eigen domein liggen, kan je iemand anders inhuren. Net daarom is het ook zo interessant om te netwerken met andere freelancers. Veel vaker dan concurrenten zijn freelancers immers partners in crime die samen projecten mekaar inhuren om projecten tot een goed einde te brengen. Focus op je eigen talent, het is immers dat talent waar opdrachtgevers je graag voor willen betalen. Jouw tijd is je meest waardevolle bezit, als je tijd kan uitsparen door iemand een deel van het werk tegen een goedkoper tarief uit te voeren, ben je winnaar.

Neem je tijd voor jouw evolutie naar het volgende level als freelancer.

Je hoeft deze stappen niet allemaal gelijk te doen. Experimenteer. Start met een van deze stappen en evalueer hoe het loopt. Als kapitein van het schip moet je steeds proberen om het overzicht te bewaren en de juiste koers te kiezen. Voorkom dat je zelf heel hard zit te roeien om uiteindelijk rondjes te draaien rond eenzelfde eiland.