Wie een onderneming opstart, weet: er komt meer bij kijken dan enkel je btw-nummer aanvragen. Ook op juridisch vlak is het belangrijk om je bedrijf te beschermen, zodat je onderneming een succesvolle – en, niet onbelangrijk, zorgeloze – toekomst tegemoet gaat. Mr. Tinneke Geukens van Ingentia Advocaten geeft startende ondernemers graag een aantal tips waarmee ze hun zaak juridisch in orde kunnen brengen – en gerust op beide oren kunnen slapen.

“Ondernemen is spannend en leuk tegelijkertijd”, vertelt Tinneke Geukens, aan het roer van Ingentia Advocaten in Tessenderlo. “Veel jonge ondernemers vliegen er dan ook meteen in. Maar vaak blijft het juridische deel achterwege, en dat kan later voor problemen zorgen.” Sommige van die hiaten zijn enigszins voorspelbaar, andere totaal niet. Tinneke: “Er komt een moment dat je als ondernemer een onbetaalde factuur wilt innen, maar ontdekt dat je daarvoor eerst een klantencontract had moeten afsluiten. En er zijn ook andere zaken die je beter op voorhand regelt, zoals plotselinge uitval door ziekte of overlijden. De juiste afspraken moeten op papier komen te staan om je onderneming op alle vlakken te beschermen.”

Belangrijke vragen
Tinneke geeft dan ook graag een aantal tips om je onderneming juridisch in te dekken. “Voor een eenmanszaak is het meestal voldoende om bijvoorbeeld de klantencontracten, website en algemene voorwaarden in orde te brengen”, zegt ze. “Maar wie een groter bedrijf runt, moet denken aan bijvoorbeeld de medewerkerscontracten, het autoleasingbeleid, intelligente eigendom en vennootschapsstatuten. Het is ook goed om je te buigen over moeilijke vragen, zoals waar je partner recht op zou hebben in het geval van een echtscheiding of wat er gebeurt als je zelf ziek wordt. Geen leuke zaken om bij stil te staan, maar wel heel belangrijk om juridisch vast te leggen.” 

Gemakkelijk regelen
Omdat Ingentia vaker gevraagd wordt om juridische assistentie te verlenen aan startende ondernemers, heeft het bureau een allroundtraject ontwikkeld. Zo breng je als zaakvoerder stap voor stap al het nodige in orde. “We beginnen vaak met de klantrelatie en de contracten die daarbij horen en kijken vervolgens naar je website, leveranciersrelaties, medewerkersrelaties, vennootschappen, fiscaliteit, familiale omstandigheden, enzovoort. Punt na punt werken we af, totdat je bedrijf helemaal in orde is. En uiteindelijk vervolledigen we de GDPR-conformiteit van je onderneming, waarmee je vol vertrouwen online zaken kunt doen. Ik raad het elke zaakvoerder aan om advies op maat in te winnen. Want zoals het spreekwoord zegt: voorkomen is beter dan genezen.”

Meer info over starten als ondernemer? Kom dan gratis naar onze Startersroadshow, op maandag 16 mei in Hangar58 (Genk).
www.startersroadshow.be