IncassoWanneer je vermoedt dat je klant binnenkort failliet zal gaan, kan je in principe weinig doen. Toch kan je met een aantal voorzorgsmaatregelen de mogelijke toekomstige schade (onbetaalde facturen) inperken.

Veel zal afhangen van wanneer de klant juist failliet zal gaan. Wanneer het faillissement wordt uitgesproken, zal de curator namelijk alle handelingen van je klant tot 6 maanden vóór die datum nakijken (de ‘verdachte periode’). Alle handelingen die de gefailleerde in die periode heeft gesteld, en die een ernstig nadeel kunnen zijn voor andere schuldeisers, kan de curator  als “niet geldig” bestempelen. Op die manier probeert men situaties tegen te gaan waarbij bepaalde schuldeisers die weten dat een faillissement nakend is, zich nog vlug veilig stellen ten nadele van de andere schuldeisers. Wanneer je een vermoeden hebt dat je klant failliet zal gaan, raden we dus af om onmiddellijke betaling te vragen van facturen die nog niet vervallen zijn.

Wat je wel kan doen, is beroep doen op het buitengerechtelijk minnelijk akkoord. Dat houdt in dat je als schuldenaar een afbetalingsplan kan opstellen met minstens twee schuldeisers. Dat plan is in principe “faillissementsbestendig”. Met andere woorden: zelfs wanneer de schuldenaar toch nog binnen de 6 maanden failliet zou gaan, blijft het in principe geldig.

Vooraleer je aan je klant nog verder goederen verkoopt of diensten levert, kan je natuurlijk ook vragen dat die z’n openstaande facturen eerst betaalt. Daarnaast raden we je aan om -als je goederen verkoopt- een “eigendomsvoorbehoud” in je algemene voorwaarden op te nemen. Dat wil zeggen dat de eigendom van een goed pas overgaat op je klant wanneer het volledig betaald is. Indien het goed niet volledig betaald is en je klant is failliet, dan geniet je als schuldeiser bijzondere bescherming in het faillissement. Je krijgt dan voorrang op het goed en je zal dus niet in achteraan in de rij komen samen met de andere schuldeisers.

UNIZO-ledenvoordeel: Ontdek onze aanmanings- en incassoservice.