Meetjesland, 10/11/2021 – Restaurants in de regio Meetjesland geven aan dat zij hun vele openstaande vacatures niet ingevuld krijgen. Het probleem is niet nieuw maar is nog nooit zo schrijnend geweest als nu. Veel restaurants in de streek proberen hun jobs zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zo betalen ze vaak lonen boven het baremaloon en zijn er diverse extralegale voordelen. Ook houden de restaurants meer dan ooit rekening met de familiale situatie van de medewerkers. En toch blijft de situatie in de horecasector precair.

Handen tekort
“Heel wat horeca-zaken hebben dan wel openstaande vacatures maar geen kandidaten. Op korte termijn kunnen zij hun klanten nog steeds kwalitatieve service bieden, maar op lange termijn is dit geen houdbare situatie”, zegt Steven Van Vooren van de Horecacel van UNIZO Oost-Vlaanderen.

Bijna één op drie restaurants komt handen tekort. Bij verschillende restauranthouders klinkt een gelijkaardig verhaal:
Gerold Vanderlinden van restaurant Pattaya in Sleidinge: “Wij hebben al jaren een vast team, wat getuigt van een stabiel werkkader. Toch is het ook voor ons zeer moeilijk om sollicitanten te vinden. Op de meest recente vacatures heeft er niemand gereageerd.”

Carl Van Hecke van Hostellerie Ter Heide in Lembeke:
“Momenteel hebben we een vacature voor een zaalmedewerker en twee koks. Er melden zich echter geen sollicitanten. Nochtans bieden wij jobs met heel mooie voorwaarden. Ook studenten, flexi-jobs en extra’s vinden we amper.”

Lode Ryckaert van restaurant De Baronie in Lovendegem:
“Wij zijn al van voor de coronapandemie op zoek naar een kok en patissier. Er komt gewoonweg geen reactie op de vacatures. Momenteel behelpen we ons met onze studenten en weekendextra’s, maar dit is op lange termijn niet meer vol te houden.”

Daarbij komt dat er in 2022 ook veel werk op de plank ligt voor onze restaurants en feestzalen. Veel familiefeestjes, huwelijken, e.d. zijn uitgesteld omwille van Corona. Veel horeca-zaken zitten daarom nu al met volle agenda’s in 2022 en 2023.

Aantrekkelijke en flexibele sector
Ook Steven Van Vooren, bestuurder van de Horecacel UNIZO Oost-Vlaanderen onderschrijft de roep van de restaurants om meer personeel en vraagt de lokale en bovenlokale overheden om meer in te zetten op activering, opleiding en het aantrekkelijker maken van de sector. Dit kan onder andere door werken nog meer te laten lonen. Daarnaast zal samenwerking tussen scholen, de VDAB en de sector cruciaal zijn. “De horeca is een fantastische sector met tal van opportuniteiten. Willen we onze klanten kunnen blijven servicen dan zal instroom en behoud van goeie medewerkers de komende jaren cruciaal zijn. De betrokken restaurants en andere horeca-ondernemers uit het Meetjesland geven aan dat iedereen welkom is om bij hen te komen werken: dus ook wie part-time wil werken (2 à 3 shiften/week) of mensen die een studenten- of flexi-job of extra’s zoeken.”, aldus Van Vooren.
UNIZO biedt een gratis begeleidingstraject aan (Elk Talent aan Boord) om werkgevers te begeleiden en te ondersteunen in hun aanwervingsbeleid.