Ciao Bambino uit Sint-Truiden bekroond tot ‘Winkelhier van het Jaar 2025’

UNIZO bekroont voor de tweede keer de Winkelhier van het Jaar, met specifieke focus op klantgerichtheid, community-building én kwaliteitsvol ‘Winkelhieren’.
UNIZO heeft, met de steun van VLAIO, vandaag de winnaar bekendgemaakt van de tweede editie van de ‘Winkelhier van het Jaar’-verkiezing. De titel gaat naar Ciao Bambino uit Sint-Truiden, een warme en innovatieve winkel die zich volledig toelegt op de levenscirkel rond zwangerschap en geboorte. Met een unieke combinatie van kwaliteitsproducten, persoonlijke dienstverlening en een sterke community-aanpak zet Ciao Bambino een nieuwe standaard in lokaal ondernemerschap.
Dit project komt tot stand met de steun van VLAIO, het Agentschap Innoveren & Ondernemen en hét aanspreekpunt van de Vlaamse overheid voor alle ondernemers in Vlaanderen. Met dit project wil VLAIO lokale handel promoten, met een specifieke focus op duurzaamheid en digitalisering. Lokaal kopen heeft een positieve impact op zowel het economische als het maatschappelijke weefsel.
Chiel Sterckx, retail-expert bij UNIZO legt uit: “Ciao Bambino combineert de verkoop van producten met diverse diensten zodat er een totaalconcept wordt aangeboden. Naast de geboortelijsten kunnen zwangere vrouwen er ook een alcoholvrij aperitief leren maken tijdens een mocktail workshop, terwijl jonge ouders er terecht kunnen om te praten over hun mentaal welzijn. Dat is op en top community building met de klanten, wat perfect past in de in de filosofie van een ‘one stop shop’.”
UNIZO benadrukt dat dit aantoont dat er perfect lokale alternatieven zijn voor de massale aanvoer van onder andere Chinese producten die, zo blijkt uit divers onderzoek, vaak niet in orde zijn met de Europese normen van veiligheid, ecologie, chemische stoffen,…Dat doet Ciao Bambino volledig omnichannel door offline en online bereikbaar te zijn voor hun klanten.

Fotograaf: Sanne Meurice
Van buik tot buggy: klantgerichtheid in elke fase
Ciao Bambino is veel meer dan een babywinkel. Het is een plek waar (toekomstige) ouders terechtkunnen voor alles wat met zwangerschap, geboorte en jonge kinderen te maken heeft. Van zwangerschapskledij en geboortelijsten tot workshops, infosessies en persoonlijke begeleiding: alles is erop gericht om klanten te ontzorgen en te verbinden.
“Wat Ciao Bambino zo bijzonder maakt, is hoe ze hun klanten écht centraal zetten,” zegt Chiel Sterckx. “Ze bouwen niet alleen een winkel, maar een gemeenschap. Ouders vinden er niet alleen producten, maar ook steun, advies en een luisterend oor. Dat is de essentie van ‘Winkelhieren’.”
Een veilige haven voor jonge gezinnen
In een tijd waarin steeds meer consumenten verleid worden door goedkope producten via buitenlandse webshops zoals Shein en Temu, onderstreept UNIZO het belang van kwaliteitsvolle en veilige producten bij onze lokale handelaars. “We zien steeds vaker dat producten van deze platformen niet voldoen aan de Europese veiligheidsnormen, met alle risico’s van dien – zeker voor kwetsbare doelgroepen zoals baby’s en jonge kinderen,” aldus Elise Detavernier die voor de UNIZO Studiedienst de retaildossiers opvolgt. “Door deze Award uit te reiken zetten we in de verf dat ook lokale handelaars online sterk kunnen staan mét kwaliteitsproducten die in orde zijn.”
Ciao Bambino vormt het perfecte voorbeeld: een winkel waar kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid voorop staan. Elk product in het assortiment wordt zorgvuldig geselecteerd, met oog voor duurzaamheid, herkomst en conformiteit met de strengste normen.
Community als kracht
De jury prees ook de manier waarop Ciao Bambino een hechte community heeft opgebouwd. Via sociale media, evenementen en een eigen klantenplatform worden ouders met elkaar online in contact gebracht. Deze digitale aanpak sluit dan ook mooi aan bij een van de speerpunten die VLAIO voorpstelt. De winkel fungeert als een veilige haven waar ervaringen gedeeld worden en waar klanten zich écht gezien voelen.
“Ons doel is om ouders te begeleiden in één van de meest intense periodes van hun leven,” zegt zaakvoerster Karolien Vanheusden. “We willen dat ze zich ondersteund voelen, niet alleen door ons team, maar ook door elkaar. Die verbondenheid is goud waard en gaat ook verder na de geboorte: ze weerspiegelt zich niet alleen in onze kledingcollectie maar ook in onze co-events: EHBO workshops, events gericht op zelfzorg en welzijn .... voor de ouder(s) en het gezin!”

Winkelhieren is kiezen voor vertrouwen
Met de ‘Winkelhier van het Jaar’-verkiezing zet UNIZO het belang van lokaal kopen en klantgericht ondernemen in de kijker. De term ‘winkelhier’ staat symbool voor ondernemers die met hart en ziel hun zaak runnen, en die hun klanten en buurt centraal stellen.
Jurylid Chabeli Jacquemyn, KMO-adviseur bij Liantis: “Lokale handelaars zijn de ware helden van onze economie. Ze vormen het kloppende hart van onze gemeenschap en dragen bij aan de levendigheid van onze straten. Ciao bambino is een onderneming die mee de lokale economie doet bloeien. De ondernemer combineert creativiteit en klantvriendelijkheid met beleving en geborgenheid. Bovendien weten ze als geen ander hoe ze hun medewerkers moeten waarderen én helpen ook hen om te groeien. Daarom zijn ze voor ons, Liantis, een verdiende winnaar.”
Luc Ardies, directeur van opleidingscentrum PMO deelt als medejurylid deze visie: “Succesvolle retailconcepten nemen de consument als uitgangspunt: in dit geval de behoeften van ouders van pasgeboren kindjes, die veel ruimer zijn dan enkel de aankoop van een kinderwagen. Door naast de klassieke winkelactiviteit, ook workshops en consultancy aan te bieden op vlak van veiligheid (ehbo), mentaal welzijn (psychologische sessies en consultaties) en gezondheid, stelt Ciao Bambino een totaaloplossing voor waardoor de onderneming zich kan onderscheiden van het ruime online aanbod in de sector.”
Kristiaan Probst, kantoordirecteur bij KBC vervolledigt de keuze van de jury: “Het is prachtig om te zien hoe een lokale ondernemer een totaalconcept uittekent volgens de behoeften van de klant en het daarna blijft aanpassen. Het ‘siësta-beleid’ is daar een geniaal en creatief voorbeeld van!”
“Ciao Bambino toont hoe krachtig lokaal ondernemerschap kan zijn,” besluit Chiel Sterckx. “Ze bewijzen dat winkelhieren niet alleen economisch, maar ook sociaal en maatschappelijk een verschil maakt. In een wereld van snelle, goedkope aankopen is het meer dan ooit belangrijk om te kiezen voor vertrouwen, kwaliteit en nabijheid.”
Deze verkiezing luidt ook de start in van de ‘Winkelhierweek’ van UNIZO. Hiermee zet ondernemersorganisatie de lokale winkelervaring in de kijker.

