Uit cijfers van de Europese vakbondsorganisatie Etui blijkt dat er in bijna geen enkel ander Europees land zoveel gestaakt wordt als in België. We moeten alleen Frankrijk laten voorgaan en zijn dus bijna Europees kampioen staken. De vakbonden geven de strijd om de eerste plaats niet op, want vandaag is alweer de vierde actiedag op enkele maanden tijd. “Het lijkt wel of onze vakbonden nog een extra tandje willen bijsteken om de hoogste podiumplaats te bemachtigen”, reageert UNIZO-topman Danny Van Assche gelaten.

In de periode 2020-2021 gingen er in België per 1.000 werknemers 57,3 werkdagen verloren door stakingen. In vergelijking met andere EU-landen waren er enkel in Frankrijk meer stakingsdagen (79,1).
Intussen is België één van de laatste landen is waar de automatische loonindexatie nog bestaat.  We zijn het énige land waar de lonen in reële waarde, dus los van de inflatie, in 2022 en 2023 nog vooruit gaan. Er is gemiddeld genomen géén koopkrachtcrisis in België. “De vakbonden zijn zoekende naar kapstokken om deze actiedag aan op te hangen, maar enige gegronde reden kan ik echt niet vinden”, zegt Danny Van Assche.

Terwijl de militanten het land proberen plat te leggen, moeten ondernemers vechten om te overleven. Het aantal faillissementen in 2022 in Vlaanderen is ondertussen met meer dan 8% gestegen tegenover 2019, en vooral bij de kleinere kmo’s (tot 4 werknemers) loopt het risico op. Uit een bevraging die UNIZO voerde bij 650 kmo-ondernemers blijkt dat 1 op 3 vreest om volgend jaar met minder personeel te moeten werken om de loonstijging van de anderen te kunnen betalen.

“Door het huidig systeem van automatische indexering vernietigen we jobs en verliezen we onze concurrentiekracht", zegt Danny Van Assche. "De loonkosten worden onbetaalbaar en ze stijgen veel sneller dan in andere landen, met 15% per werknemer in de periode 2022-2023. In Duitsland is dit 10%, in Nederland 8% en in Frankrijk 9%. Hopelijk komt ooit de dag dat het besef doordringt bij de vakbonden dat dit zo gewoon niet verder kan. Maar ik vrees dat het dan al voor veel ondernemers te laat zal zijn.”

Nuttig voor jou