UNIZO Winkelhier lanceert “Wij zijn open”-actie… met gesloten deuren! Hiermee zet de ondernemersorganisatie winkeliers aan om hun deuren fysiek niet (meer) open te laten staan. Voor de consument moet het duidelijk zijn dat een gesloten deur niet wil zeggen dat de winkel gesloten is. Chiel Sterckx, expert retail bij UNIZO, legt uit: “De deur open laten staan kost zowel tijdens de zomer als tijdens de winter veel energie. Dat is niet meer verantwoord. Het is niet ecologisch en zorgt voor hoge facturen bij de winkelier. Een gesloten deur geeft voor de consument echter nog te vaak, onterecht, het idee van een gesloten winkel.  Als we een fundamentele gedragswijziging willen in gang zetten, moeten dus zowel klanten als handelaars gesensibiliseerd worden. Dat doen we met deze campagne.”

Door deze sticker op je winkeldeur te kleven, maak je duidelijk aan je klanten dat je zaak wel degelijk open is, hoewel de deur gesloten blijft. Op die manier hou je de warmte binnen en bespaar je op dure energiekosten. De boodschap op de sticker zorgt ervoor dat je klanten tóch zonder aarzelen over de vloer blijven komen. Twijfel je om een zaak binnen te gaan wanneer de deur dicht is, laat je dan zeker door deze sticker overhalen. De lokale handel zal je er dankbaar voor zijn. Bedankt alvast om bewust te blijven winkelhierenTip: Neem er achteraf een leuke foto van en deel die op je sociale media kanalen met de hashtag #winkelhier.

UNIZO lanceerde eind augustus al 20 tips om energie te besparen. Naast onder meer het verlagen van de verwarming tot 19 graden en het vermijden van lichtreclame, hoort ook het gesloten houden van de winkeldeuren hierbij. Dit wordt nu verder geconcretiseerd met deze campagne omdat de ondernemersvereniging gelooft in het langetermijneffect van brede sensibilisering.

“We merken dat er in een winkelstraat voor de klant soms toch enige aarzeling is om binnen te gaan als de deur dicht is. Met deze campagne geven we de winkelier de mogelijkheid om duidelijk te tonen dat de klant meer dan welkom is, ook bij een fysiek gesloten deur. Met de slogan ‘We sparen al onze energie voor een warm onthaal’ spelen we in op de kernwaarden van het winkelhieren. Met deze ecologische maatregel kan de klant dus genieten van de herkenbare service en beleving bij zijn lokale handelaar, terwijl de winkelier zijn stilaan onbetaalbare energiefactuur kan temperen”, stelt Chiel Sterckx.

UNIZO benadrukt in de campagne dat een fysiek gesloten winkeldeur zowel kostenbesparend als ecologisch de juiste ingesteldheid is. Het campagnebeeld zal op de winkelvloer van zelfstandige retailers te zien zijn door onderstaande raamsticker en wordt ondersteund door een brede online communicatie. Daarnaast blijft UNIZO ondernemers adviezen geven om energie te besparen en structureel in te zetten op een ecologische mindset.