Vandaag start de ‘Winkelhierweek’ van UNIZO. Tot zaterdag 1 juni zet de ondernemersorganisatie de lokale winkelervaring in de kijker. “We zijn fier op onze chocolade, bier en veel meer. Dat mogen we zeker ook zijn op onze lokaal winkellandschap”, zegt topman Danny Van Assche. “Het zijn onze lokale handelaars, de ‘Winkelhiers’, die de drijvende kracht zijn achter de levendige dorpskernen, lokale tewerkstelling, een bruisend verenigingsleven en een topservice bieden met kwaliteitsvolle producten en kennis van zaken.” 

 

Lokale ondernemers zijn de gezichten van onze economie en verrijken de gemeenschap verrijken met unieke producten en diensten. Met de Winkelhierweek zet UNIZO deze sterktes in de kijker. “Consumenten zouden des te meer moeten beseffen dat onze eigen winkels de motor van onze economie zijn en, actueler dan ooit, onze onafhankelijkheid van het buitenland versterken. Dat moeten we niet alleen beschermen, maar volop stimuleren. Net dat doen we met de Winkelhierweek”, stelt de ondernemersorganisatie.

“Met een communicatiecampagne in meer dan 6.000 winkelpunten in Vlaanderen en Brussel en online roepen we consumenten op om hun favoriete Winkelhier te benoemen en te duiden waarom deze zo bijzonder is”, vervolledigt Chiel Sterckx, retail expert bij UNIZO. Klanten maken zo kans op verschillende lokale shoppingbonnen. 

Belang van lokaal winkelen 

Als we de 10 miljard  euro die nu naar buitenlandse (web)shops gaat in België zouden spenderen in plaats van uit te geven aan verre multinationals, creëren we 45.000 extra lokale jobs en als elk Belgisch huishouden op jaarbasis 100 euro lokaal besteedt in plaats van bij buitenlandse aanbieders creëren we 1.785 extra jobs in de detailhandel.

Bovendien zijn lokale ondernemers ook onmisbaar voor het sociaal en verenigingsleven. Driekwart procent van de ondernemers van hier heeft in de afgelopen vijf jaar het verenigingsleven, een maatschappelijk project en/of een culturele of sportieve activiteit gesponsord. 

Investeer in bedrijvige kernen 

UNIZO roept met deze Winkelhierweek steden en gemeenten op om meer dan ooit in te zetten op bedrijvige kernen. “Er moet in de kern ‘leven in de brouwerij’ zijn. Hiervoor is een goede mix nodig. Daarbij spelen niet alleen detailhandel en horeca een rol, maar ook andere centrumfuncties zoals kantoren, commerciële en niet-commerciële diensten en uiteraard ook bedrijvigheid om zo te komen tot bedrijvige kernen. Aantrekkelijke kernen zorgen voor beleving, en dat brengt volk op de been”, zegt Danny Van Assche.

Uit een UNIZO-bevraging blijkt dat 80% van de ondernemers eraan denkt eraan uit te breiden, maar slechts 42% ziet mogelijkheden in de eigen gemeente of stad. Strategisch omgaan met ruimte moet veel meer aandacht krijgen op alle beleidsniveaus. Voorzie rechtszekerheid en verschaf duidelijkheid en structuur door het afbakenen van kernwinkelgebieden én winkelarme gebieden en onderbouw deze juridisch met een Ruimtelijk UitvoeringsPlan (RUP).